FANDOM

Quote3.png  Lepiej zginąć na dnie sracza,
Niźli służyć u Kiedacza
  Quote2.png

Zbigniew Stanisław Kiedacz - podpułkownik dyplomowany kawalerii Wojska Polskiego, dowódca 15 Pułku Ułanów Poznańskich , absolwent Gimnazjum im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu i Szkoly Podchorążych Rezerwy we Włodzimierzu Wołyńskim.

Był synem Mikołaja Kiedacza, prezydenta i wiceprezydenta Poznania, zamordowanego przez nazistów w Forcie VII w 1939 roku.

W 2 Korpusie Polskim w latach 1943-1944 był najmłodszym dowódcą pułku. Zginął wskutek wybuchu miny. Został pochowany na cmentarzu Santa Sofia, później jego ciało przeniesiono na cmentarz w Bolonii.

Odznaczony Krzyżem Złotym Orderu Virtuti Militari, Krzyżem Srebrnym Orderu Virtuti Militari oraz Krzyżem Walecznych.

W trakcie swej oficerskiej kariery od swoich przełożonych otrzymywał zawsze oceny bardzo dobre i celujące. Przy jego uporze, zawziętości, wielkiej ambicji i ułańskiej fantazji, dawało to wybuchową mieszankę. Był surowy i wymagający. Jego twarda ręka przeszła do legendy, a ułani odpłacili się swojemu dowódcy odpowiednią żurawiejką...

Kuknij tyż na...

Losowa wiki