FANDOM

Zakład Garczewskiego

52° 23.352' N 16° 55.164' E

Degi-stare

Zakład Garczyńskich (obecnie szpital ortopedyczny) w końcu XIX wieku.(ze zbiorów WBC)

Zakład przeznaczony dla ludzi samotnych i starszych, powyżej 40 roku życia, bez różnicy płci i narodowości.

Budynek został nabyty z funduszy nie żyjącego już wówczas Tadeusza Rautenberg-Garczyńskiego (1791-1863), zniemczonego obszarnika wielkopolskiego, właściciela dóbr zbąszyńskich.

Historia

Zakład powstał w listopadzie 1873 r. w budynku byłego klasztoru sióstr Sacré-Coeur. Francuskiemu zakonowi zabroniono, w ramach Kulturkampfu, działalności na terenach objętych pruskim zaborem, zmuszając siostry do opuszczania miasta.

Zmiana lokalizacji

Zakład Garczyńskiego działał do końca I wojny światowej i w kwietniu 1920 roku kuratorium zakładu postanowiło oddać gmach tego Zakładu na cele Uniwersytetu. Dnia 31 marca 1921 r. została zawarta umowa notarialna między kuratorium Zakładu im. Garczyńskiego, a Uniwersytetem Poznańskim mocą której uniwersytet otrzymał na własność gmach przy Górnej Wildzie 87/89, oddając w zamian zakładowi nieruchomość przy ul. Wrocławskiej 26/30 oraz pewną ilość gotówki. Wedłóg treści umowy gmach miał być opróżniony najpóźniej 1 kwietnia 1922 r. i miał być zużyty wyłącznie na cele Wydziału Lekarskiego.

Działalność

Według pierwotnych założeń zakład nie miał prowadzić selekcji pensjonariuszy pod katem narodowości czy płci. Pierwszeństwo jednak miały osoby z „wyższych stanów”. Ponadto kierownictwo zakładu spoczywało w rękach niemieckich, a jego polityka doprowadziła do tego, że na początku XX wieku pesjonariuszami byli prawie wyłącznie obywatele pochodzenia niemieckiego.

Między 1889 a 1904 w zakładowej kaplicy odbywały się regularnie nabożeństwa ewangelickie. W latach późniejszych parafia przeniosła się do nowo zbudowanej świątyni - kościóła św. Mateusza.

Obecnie

Ulica 28 Czerwca 1956 r.

Kuknij tyż na...

Losowa wiki