FANDOM

Głogowska Zajezdnia RB3

52° 23.285' N 16° 53.625' E

Zajezdnia tramwajowa przy ulicy Głogowskiej - zbudowana w latach 1906-1908, druga po zlokalizowanej przy Gajowej, zajezdnia tramwajowa należąca obecnie do wydziału S-1.

Początkowo na terenie zajezdni znajdowała się jedna hala z warsztatem oraz budynek administracyjny. W roku 1930 dobudowano drugą, również pięciotorową, halę.

Zniszczenia wojenne nie dotknęły zajezdni, dzięki czemu pierwszy tramwaj po wojnie wyjechał właśnie z zajezdni przy ulicy Głogowskiej.

Dalsza rozbudowa

W roku 1960 rozpoczęto powiększanie pojemności zajezdni stawiając trzy nowe hale. Wszystkie hale, pochodzące z rożnych lat, zyskały wspólną fasadę. Sama zajezdnia stała się przelotowa, tory zostały połączone w pętlę. Zajezdnia zyskała również sześć nowych torów odstawczych "pod chmurką".

Do nowego biurowca postawionego przy wjeździe do zajezdni w roku 1962 przeprowadziła się z ulicy Gajowej dyrekcja MPK.

Kolejne trzy tory odstawcze dobudowano w roku 1974, a w 1978 - ślepy tor z kanałem.

Pomnik 100. lecia bimby

W roku 1980 na postumencie przed zajezdnią stanął wagon konny upamiętniający sto lat tramwajów w Poznaniu. Szybko stał się on niezwykłą atrakcją dla Poznaniaków, którzy gremialnie fotografowali się na tle pomnika. Niestety, wraz z rozpoczęciem modernizacji zajezdni w roku 1998, pomnik zniknął z krajobrazu Poznania.

Modernizacja i współczesność

W połowie lat 80. rozpoczęła się modernizacja zajezdni zwieńczona gruntowną przebudową w latach 1998-2000. Nowe hale z kanałami rewizyjnymi zostały przystosowane do taboru niskopodłogowego. Wybudowano myjnię. Urządzono stanowiska służące do obsługi zespołów elektrycznych i elektronicznych.

Od stycznia 2007 na terenie zajezdni działa Muzeum Komunikacji Miejskiej.

Obecnie zajezdnia obsługuje tabor typu 105N oraz nowoczesne Combino, Moderusy Alfa i Solarisy Tramino.

Linki

Kuknij tyż na...

Losowa wiki