Fandom

Wszystko o Poznaniu

Zajezdnia tramwajowa przy ulicy Fortecznej

5428stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Zajezdnia tramwajowa przy ulicy Fortecznej.jpg

52° 22.074' N 16° 56.008' E

Budowa zajezdni tramwajowej przy ul. Fortecznej.jpg

Zajezdnia w budowie (rok 1979)

Zajezdnia tramwajowa przy ulicy Fortecznej - zbudowana w latach 1977-1980 zajezdnia tramwajowa przy pętli Starołęka, należy do Wydzału S-3.

W momencie oddania zajezdni do użytku był to obiekt bardzo nowoczesny - tory odstawcze znajdowały się na wolnym powietrzu, a nie w halach jak w pozostałych poznańskich zajezdniach. Na jej terenie znajdowała się również podstacja trakcyjna, obejmująca swoim zasięgiem zajezdnię i ulicę Starołęcką od zajezdni do pętli Stomil.

W latach 1980-1987 hala naprawcza B była miejscem postoju autobusów, dla których brakowało miejscach w istniejących zajezdniach autobusowych.

Układ torowy

Nietypowy, jak na poznańskie warunki, układ torów pozwala na zawracanie wagonami na terenie zajezdni. Wjazd na teren odbywa się po zewnętrznym torze pętli Starołęka, a wyjazd traktowany jest jako dodatkowy, trzeci peron wyjazdowy pętli.

Zajezdnia przy Fortecznej dysponuje także jedynym w mieście połączeniem toru tramwajowego z kolejowym. Do początku lat dziewięćdziesiątych było ono wykorzystywane do ustawiania na torach tramwajów transportowanych drogą kolejową z chorzowskiej fabryki Konstal.

Współcześnie

Obecnie na terenie zajezdni znajduje się m.in. Ośrodek Szkolenia Zawodowego oraz siedziba spółki córki MPK - Modertrans.

Forteczna to miejsce „noclegu” dla tramwajów typu RT6N1 Tatra oraz historycznego taboru: 102N i 13N (ten ostatni sprowadzony do Poznania w 1999 roku z Warszawy). Stoją tu również tramwaje zbudowane przez spółkę Moderus: Moderus Alfa, Moderus Beta, Moderus Beta RT6 MF06 AC #405 (zmodernizowana Tatra) oraz 118N Puma.

Tory zajezdni goszczą również wagon motorowy z Maltanki - MBxc1-41, tzw. „Ryjek”.

Linki

Kuknij tyż na...

Losowa wiki