Fandom

Wszystko o Poznaniu

Zajezdnia tramwajowa na Franowie

5425stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja1 Udostępnij
Główny wjazd drogowy do zajezdni na Franowie.jpg

Główny wjazd drogowy do zajezdni

52° 22.979' N 17° 0.186' E

Franowo-z-lotu-ptaka.jpg

Zajezdnia z lotu ptaka

Zajezdnia Franowo 01.jpg

Wizualizacja zajezdni

Trasa Franowo 06 zajezdnia Franowo.jpg

Zajezdnia w trakcie budowy

Z-lotu-ptaka-petla-franowo.jpg

Zajezdnia w trakcie budowy oraz pętla Franowo z lotu ptaka

Zajezdnia tramwajowa na Franowie - nowoczesna zajezdnia tramwajowa znajdująca się na przedłużeniu trasy tramwajowej na Franowo. Miejsce obsługi i postoju dla 150 pociągów.

Umowa na budowę zajezdni została podpisana 13 lipca 2011 roku z konsorcjum, w skład którego wchodzi ZUE S.A. z Krakowa oraz Elektrobudowa S.A. Koszt inwestycji wyniesie 208 mln zł (w tym 50,6 mln zł pochodzących z unijnego dofinansowania)[1].

Kamień węgielny wmurowano 5 września 2011 roku. Budowa powinna zostać zakończona 14 lipca 2012 r[2]. Zajezdnia miała początkowo zacząć funkcjonować w październiku 2012, początkowo stanowiąc miejsce postoju dla 100 składów[3]. Jej ostateczne „pełne” otwarcie miało miejsce 7 maja 2014 roku.

Zmiany, zmiany, zmiany

Zajezdnia na Franowie, jedna z najnowocześniejszych w Europie, przejmie obowiązki zajezdni na Gajowej, którą MPK musiało opuścić w 2010 r. Na Franowie znajdą również miejsce tramwaje starszego typu, obecnie stojące w zajezdni na Madalińskiego, na której sąsiedztwo od dawna narzekają mieszkańcy Wildy. Po otwarciu zajezdni zlikwidowane zostaną tory odstawcze na Budziszyńskiej, generujące niepotrzebne koszty związane z ochroną terenu oraz przejazdami na trasie Budziszyńska - zajezdnia na Głogowskiej po codziennych przeglądach taboru.

Obecnie najnowszą w Poznaniu jest zajezdnia tramwajowa na Fortecznej zbudowana pod koniec lat 70-tych XX wieku.

Otwarcie

Pierwsze tramwaje wprowadziły się do nowej zajezdni 8 października 2012 roku. Nadal jednak obsługa taboru po zakończeniu codziennej służby odbywała się w innych zajezdniach, a Franowo było jedynie miejscem jego „noclegu”. 7 maja 2014 roku nastąpiło uroczyste, „pełne” otwarcie zajezdni[4].

Dane techniczne

  • Powierzchnia: 17 ha
  • Pojemność: 150 pociągów tramwajowych (80 składów po 35 metrów, 20 po 40 metrów + 50 pociągów 35 metrowych)
  • Długość torowiska: ponad 10 km
  • Liczba zwrotnic: ponad 330

Przypisy

  1. Podpisanie umowy na budowę zajezdni na Franowie
  2. Wmurowanie kamienia węgielnego pod zajezdnię na Franowie
  3. Franowo: tramwaje wjadą do zajezdni w październiku
  4. Franowo: Uroczyste otwarcie zajezdni

Kuknij tyż na...

Losowa wiki