Fandom

Wszystko o Poznaniu

Wybuch w gazowni 1926

5411stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Płonący zbiornik gazu.jpg

Płonący zbiornik

Quote3.png  Siła eksplozji była tak straszna, że w chwili wybuchu utworzyły się wielkie leje powietrzne, obserwowane podczas huraganów. Leje te, pełne gryzącego dymu i języków ognistych przeniosły się na kilka stai od rezerwuaru, który wyleciał w powietrze.  Quote2.png
Dziennik Poznański, 27.02.1926
Walka z ogniem.jpg

Strażacy walczący z żywiołem

27 lutego 1926 roku o godzinie 13:30 Poznaniem wstrząsnęła eksplozja. Huk słyszano w całym mieście, na ulicach Wodnej, Garbary i placu Bernardyńskim wyleciały szyby w oknach. Wybuch również uszkodził wiele mieszkań na Chwaliszewie oraz liczne witryny sklepowe w pozostałych częściach miasta.

Zbiornik nr 5

Olbrzymi zbiornik wypełniony gazem na terenie gazowni miejskiej uległ zapłonowi i wyleciał w powietrze. Przyczyna katastrofy było uszkodzenie przewodnika w zbiorniku. Władze gazowni były świadome uszkodzenia i na najbliższą sobotę planowały konserwację zbiornika.

Zbiornik nr 5 był największym zbiornikiem należącym do gazowni. Szczęśliwym zbiegiem okoliczności w dniu eksplozji nie był całkowicie wypełniony gazem.

Ofiary

W promieniu kilometra od centrum zbiornika eksplozja wybiła niemal wszystkie szyby, które wylatując z okien raniły przechodniów.

Podczas eksplozji nie było ofiar w ludziach. Dwie osoby trafiły do szpitala, natomiast 26 osób uległo lekkim urazom.

Przebieg wydarzeń

  • 13:30 - Wybucha zbiornik z gazem
  • 13:44 - Z ulicy Masztalarskiej wyjeżdża 5 wozów strażackich, z ulicy Grunwaldzkiej 3 wozy sanitarne
  • 14:10 - Ulica Wielkie Garbary i Grobla otoczona przez wojsko i policję. Wśród tłumu widać sanitariuszy prowadzących rannych. Rezerwuar gazu ciągle płonie.
  • 14:15 - Pierwsi ranni trafiają do szpitala.
  • 14:35 - Kłęby dymy ciągle unoszą się nad zbiornikiem. Ludzie wychodzą na ulice zaniepokojeni zajściem.
  • 15:20 - Na miejsce wypadku dociera płk Pukowiecki, który osobiście kieruje akcją wojskową.
  • 16:40 - Dopala się magazyn smoły w pobliżu gazowni.
  • 18:15 - Policja przystępuje do szacowania strat (prawdopodobnie zakończenie akcji).

Źródła

Kuknij tyż na...

Losowa wiki