Fandom

Wszystko o Poznaniu

Wojciech Bąkowski

5428stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Wojciech Bąkowski – grafik, muzyk, poeta.

Wykształcenie i związki artystyczne

Wojciech Bąkowski jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. W 2005 r. uzyskał dyplom w zakresie audioperformance w pracowni prof. Leszka Knaflewskiego oraz animacji w pracowni prof. Hieronima Neumana. W 2004 r. założył grupę muzyczną „Kot”, w której pisze wszystkie teksty i muzykę. Jest też liderem zespołów muzycznych „Czykita” i „Niwea” oraz członkiem stowarzyszenia PINKPUNK. W 2007 r. wspólnie z Radosławem Szlagą, Tomaszem Mrozem, Konradem Smoleńskim i Piotrem Bosackim utworzył grupę artystyczną PENERSTWO.

Twórczość plastyczna

Cechą charakterystyczną rysunków i filmów Wojciecha Bąkowskiego jest celowe ubóstwo środków wyrazu. Rysunki wykonuje przeważnie długopisem na taśmie filmowej. Towarzyszą im lapidarne komentarze, również pisane odręcznie niebieskim długopisem, opisujące prozaiczne fakty z życia osiedla mieszkaniowego, równie ważne co strona graficzna. W pracach Bąkowskiego widać fascynację banalnymi faktami i przedmiotami, a także miejskim "penerstwem" (od którego wziął nazwę swojej grupy artystycznej), w czym zdradza podobieństwo do twórczości Mirona Białoszewskiego.

Pierwszą indywidualną wystawą Wojciecha Bąkowskiego była prezentacja rysunków i filmów animowanych zatytułowana "Idziesz ze mną? Gdzie? W dupę ciemną" w 2008 r. w warszawskiej galerii "Leto", powtórzona w poznańskiej Galerii Miejskiej "Arsenał".

W 2009 r. Wojciech Bąkowski zdobył nagrodę Fundacji Deutsche Bank w konkursie "Spojrzenia 2009", w którym został uznany najbardziej interesującym artystą młodej polskiej sceny artystycznej ostatnich dwóch lat.

W 2011 r. Wojciech bąkowski otrzymał nagrodę – Paszport polityki, jako nagroda za sztukę będącą oryginalnym połączeniem brutalności i liryzmu, za nadanie nowego, ciekawego sensu pojęciu „artysta multimedialny”.

Twórczość muzyczna

Zespół "Kot", którego Wojciech Bąkowski jest założycielem, liderem i wokalistą, prezentuje muzykę alternatywną, połączoną z poezją i audioperformance. Cechą charakterystyczną zespołu jest posługiwanie się magnetofonami kasetowymi, których muzycy używają jak instrumentów. Rytmiczna melorecytacja wokalisty do akompaniamentu magnetofonów pozwala zaklasyfikować ten rodzaj muzyki do postrapu.

Źródła

Kuknij tyż na...

Losowa wiki