Fandom

Wszystko o Poznaniu

Wieża Górnośląska

5428stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Wieża Górnośląska pocztówka.jpg

Wieża na pocztówce z okresu Zaboru

52° 24.219' N 16° 54.551' E

Quote3.png  Chciałem tchnąć życie w tę martwą materię  Quote2.png
Hans Pölzig, projektant wieży
Wieża Górnośląska 1911 - 194510:11

Wieża Górnośląska 1911 - 1945

Fi 3035.jpg

Wieża Górnośląska na znaczku pocztowym

Zniszczona Wieża Górnośląska.jpg

Wieża po zakończeniu działań wojennych w roku 1945

Wieża Górnośląska (niem. Oberschlesischer Turm) - zbudowana w 1911 roku wieża wodna z halą targową wg projektu architekta modernisty Hansa Pölziga. Jej stalowa konstrukcja o masie 1375 ton i wysokości 52 metrów została wykonana przez Donnersmarckhütte AG z Zabrza.

Wieża ciśnień

Wieża była przede wszystkim wieżą ciśnień, która miała poprawić dostęp do wody mieszkańcom Jeżyc i Łazarza. Niejako „przy okazji” stała się wizytówką Poznania.

Wystawa Wschodnioniemiecka i PeWuKa

Wieżę wzniesiono w związku z organizowaną przez niemieckie władze wystawą przemysłu, rzemiosła i rolnictwa (Wystawa Wschodnio-Niemiecka, niem. Ostdeutsche Ausstellung Posen)[1].

W roku 1921 wieża była częścią pierwszego Targu Poznańskiego, protoplasty Międzynarodowych Targów Poznańskich. Przez kolejne lata na pobliskich terenach powstał kompleks budynków i hal, w których w roku 1929 z olbrzymim sukcesem zorganizowano Powszechną Wystawę Krajową.

„Metropolis”

W roku 1927 powstał, kultowy obecnie, niemy film science-fiction „Metropolis”. Kształt wieży Babel, znajdującej się w sercu wielkiego miasta przyszłości, był inspirowany Wieżą Górnośląską [2].

Rozbiórka wieży

W czasie wielkanocnego nalotu Aliantów z 1944 roku konstrukcja wieży została poważnie uszkodzona. Zachowana została jednak jej dolna część, którą wykorzystywano po wojnie jako pawilon ZSRR.

W latach 1954-1955 w jej miejscu zbudowano „Iglicę”. Pozostawiono kształt dolnej części wieży, która stanowi nawiązanie do przedwojennych tradycji targowych. "Iglica" zaś stała się nowym symbolem poznańskich Targów.

Information icon.svg Dowiedz się więcej w: Iglica MTP

Wieża Górnośląska, pomimo, że już dawno nie istnieje, wciąż pozostaje najbardziej znaną w świecie budowlą Poznania[3].

Upamiętnienia

21 grudnia 1988 r. ukazał znaczek zaprojektowany przez Andrzeja Szczepanika w serii znaczków pocztowych poświęconych 70. rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę (nr kat. Fi. 3035)[4].

Galeria

Źródła

  1. Słynna Wieża Górnośląska miałaby dziś sto lat
  2. Metropolis
  3. Wieża w serwisie wyburzone.pl
  4. Targi Poznańskie w: Bogdan Michalak, „Poznań na znakach pocztowych”, s. 59, Poznań, Wydawnictwo Miejskie Posnania, 2013, ISBN 978-83-7768-077-3.

Kuknij tyż na...

Losowa wiki