FANDOM

52° 24.261' N 16° 56.056' E

Długość:160 m
Czas powstania:XIX w.
Dzielnice:Stare Miasto
Zakres numerów:1-8
Kody pocztowe: 61-851
Zdjęcia:zobacz pełną galerię

Ulica Zielona - krótka ulica biegnąca od Strzeleckiej do Garbar.

Przynależność

Ulica/plac należy[1] do rejonu:

Historia

Ulica powstała w wieku XIX na terenach dawnego przedmieścia Piaski nosząc nazwę Grüne Strasse. Nazwa pochodzi od pierwszego ogródka publicznego stworzonego w granicach miasta (tzw. Zielone Ogródki). Nazwę w polskim brzmieniu nadano 16 czerwca 1919 r.[2]

Tramwajem na Garbary

31 maja 1947 r. otwarto pierwszą po wojnie nową trasę tramwajową przez ulicę Zieloną, plac Bernardyński, Garbary do pętli przy zakładach mięsnych (obecnie Stara Rzeźnia). Nowa trasa łączyła się ze starym torowiskiem na wysokości ulicy Wodnej, omijając tym samym Stary Rynek. Skierowano na nią linie 5 i 8.

Information icon Dowiedz się więcej w: Trasa tramwajowa przez Garbary

Trasę zlikwidowano 30 lat później - 30 maja 1977 r. - po otwarciu w całości Trasy Chwaliszewskiej. Do dziś zachował się jedynie krótki odcinek torowiska na ulicy Zielonej, dodatkowo uszczuplony po przebudowie ulicy w roku 2008[3] w związku z budową trasy tramwajowej na Rataje.

Caffe Bimba

19 maja 2014 roku na nieużywanych torach na Zielonej otwarto małą kawiarenkę, która mieści do 10-12 osób. Za bazę do jej budowy posłużył wagon generacji N o numerze 2048 (ostatnie lata spędził on na torach odstawczych Budziszyńska czekając na „lepsze czasy”)[4][5].

Information icon Dowiedz się więcej w: Caffe Bimba na ulicy Zielonej

Źródła

  1. Baza systemu adresowego ZGiKM GEOPOZ
  3. Zapomniane tory
  4. Mała, czarna w tramwaju?
  5. infotram: Tramwajowa kawiarenka dla Poznaniaków

Galeria

Kuknij tyż na...

Losowa wiki