FANDOM

52° 24.680' N 16° 55.917' E

Długość:140 m
Dzielnice:Stare Miasto
Zakres numerów:1, 7, 9
Kody pocztowe: 61-764
Autobusy:

51 60 63 233

Tramwaje:

4 8 17

Zdjęcia:zobacz pełną galerię
Ulica Wolnica 1930

Ulica na planie miasta z roku 1930

Ulica Wolnica 1976

Przebieg ulicy na planie miasta z roku 1976

Ulica Wolnica - biegnie od Działowej do ulicy Święty Wojciech. Jej przedłużeniem w kierunku zachodnim jest ulica Solna, zaś wschodnim - Małe Garbary. Ogranicza od północy plac Wielkopolski.

Przynależność

Ulica/plac należy[1] do rejonu:

Geneza nazwy

Nazwa Wolnica pochodzi od łacińskiego forum liberum (prawo wolnego handlu mięsem poza kramami) i nawiązuje do funkcjonującego dawniej w tym miejscu targowiska[2].

Historia

Plac Wroniecki - 1910

Plac Wroniecki w roku 1910

Ulica znajduje się na terenach stanowiących w średniowieczu okolice bramy Wronieckiej. Była ona już w wieku XV częściowo zabudowano (Szpital św. Ducha) i nazywana Gaską. Możliwe, że do niej również odnosiła się nazwa platea Purtida (pol. ulica Brudna, niem. Faulegasse) pojawiająca się w ówczesnych księgach miejskich.

Nazwę ulicy w brzmieniu polskim, obowiązującą do dzisiaj, ustalono 16 czerwca 1919 r.[3]

Plac Wroniecki

Z końcem XVIII w. (po zburzeniu pruskich fortyfikacji) powstał u zbiegu ulic Wolnica i Wronieckiej plac służący przez długie lata jako miejsce handlu mięsem i rybami[3].

Information icon Dowiedz się więcej w: Plac Wroniecki

Źródła

  1. Baza systemu adresowego ZGiKM GEOPOZ
  2. fotopolska.eu - Poznań, Ulica Wolnica
  3. 3,0 3,1 Zygmunt Zaleski, „Nazwy ulic w Poznaniu z planem Wielkiego Poznania”, s. 84, Poznań, Magistrat Stołecznego Miasta Poznania, 1926.

Kuknij tyż na...

Losowa wiki