FANDOM

52° 24.479' N 16° 56.164' E

Patron:Woźny miejski
Długość:465 m
Czas powstania:XIII wiek
Dzielnice:Stare Miasto
Zakres numerów:1-2, 4-5, 7, 9-19, 21
Kody pocztowe: 61-776 61-777 61-779
Zdjęcia:zobacz pełną galerię
Ulica Woźna
Woźna - powódź

Powódź w 1888.

Quote3  „Nie wiemy, kim była ta woźna, ale doczekała się nazwy ulicy. Pewnie była kimś - Z kimś, a nie kimś - Wykorzystał i nazwa została.”  Quote2

Ulica Woźna (niem. Büttelstrasse) - istniejąca od czasów średniowiecznych ulica (platea Bedellica) wychodząca ze Starego Rynku na wprost domków budnicznych aż do Mostowej i placu Międzymoście. Jej przedłużeniem jest ulica Ewangelicka.

Przynależność

Ulica/plac należy[1] do rejonu:

Historia

Średniowiecze

Nazwa ulicy pochodzi od jej głównego mieszkańca - woźnego miejskiego, czyli innymi słowy kata. To przy niej mieściła się baszta więzienna, w której zamieszkiwał kat wraz z żoną. Rodzina kata, jako jedyna w mieście, miała pozwolenie na prowadzenie domu publicznego w obrębie murów miejskich[2]. Przy baszcie znajdował się najpopularniejszy, chociaż nie jedyny lupanar, prowadzony przez żonę kata, często nazywaną „kurwigospodynią”.

Najczęstsza karą za złamanie katowskiego monopolu (którą wymierzał sam kat) było wychłostanie i wypędzenie z miasta wraz z symbolicznym spaleniem wiązki słomy i zapewnieniem kata, że taki właśnie los spotka kobietę, jeśli śmie wrócić do Poznania - taką karę nazywano „wyświeceniem”. Nielegalnej konkurencji nie tolerowały też podopieczne żony kata. Zapisy jednej z rozpraw sądowych podają zeznania „panny bez koncesji”, którą koleżanki po fachu złapały przechadzającą obok „złego domu”, rozebrały do naga, ogoliły jej głowę i wyrzuciły nago na ulicę, a tym całym procederem miały kierować żona kata oraz przełożona nieformalnego cechu prostytutek[3].

Poza prostytutkami i krzykami skazańców, ulicę wypełniał również smród starych ryb. Były to pozostałości po handlarzach śledziami, którzy po zakończonym dniu pracy wyrzucali pozostałości do Warty, a najkrótsza droga prowadziła właśnie przez ulicę Woźną.

Do XIX wieku sięgała tylko do muru, była pozbawiona bramy. W roku 1804 przedłużoną ją do Wielkich Garbar. W czasach zaborów niemieckojęzyczna nazwa (Büttelstrasse) została spolszczona - potocznie Woźną nazywano ulicą Butelską.

Dwudziestolecie międzywojenne

Na Woźnej prostytutki gościły do połowy XX wieku. Wyrastały na niej liczne zamtuzy, lupanary i domy uciech, najczęściej posiadające opinię miejsc o których nie należy wspominać w dobrym towarzystwie. Przy Woźnej mieścił się cieszący się sławą jednej z najniebezpieczniejszych melin w mieście - klub „Tadellos”.

Przyjęło się w tych czasach stwierdzenie „dziewczyna z Butelskiej” (ulicę przemianowano na Butelską w XIX wieku) określające dziewczynę lekkich obyczajów.

Po drugiej wojnie światowej zamtuzy zniknęły z ulicy.

Lata 70. XX wieku

Z inicjatywy artystki Krystyny Fintzel i wiceprezydenta miasta Poznania Andrzeja Wituskiego stworzono na Woźnej naturalne przedłużenie Jarmarku Świętojańskiego. Ulicę Woźną przeznaczono na stały pasaż artystów rzemieślników. Niektóre z zakładów przetrwały do dzisiaj:

Obecnie

Na Woźnej, podobnie jak w średniowieczu, zamieszkała śmierć. Tym razem jednak nie w formie izby tortur, a licznych domów pogrzebowych.

Przy ulicy

Potrzebujemy twojej pomocy przy edycji tej sekcji.

Odśwież listę obiektów
  • Obiekt zabytkowy Woźna 2/3 - kamienica
  • Obiekt zabytkowy Woźna 4 - kamienica
  • Obiekt zabytkowy Woźna 5 - kamienica
  • Obiekt zabytkowy Woźna 7/8 i 9 - kamienica ze składnicą win
  • Obiekt zabytkowy Woźna 15 - kamienica

Źródła

  1. Baza systemu adresowego ZGiKM GEOPOZ
  2. „Kronika Miasta Poznania” nr 1-2/1993, „Przestępczość w Poznaniu”, s. 88, Poznań, Wydawnictwo Miejskie, 1993.
  3. „Kryminalna historia Poznania”, A. Pleskaczyński, T. Specyał, Ars Media Studio, Poznań, 2008

Galeria

Galeria

Kuknij tyż na...

Losowa wiki