Fandom

Wszystko o Poznaniu

Ulica Stanisława Wyspiańskiego

5425stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

52° 23.938' N 16° 53.739' E

Patron:Stanisław Wyspiański
Długość:794 m
Dzielnice:Grunwald, Łazarz
Zakres numerów:2-5, 7, 10-23, 25-27, 29, 33, 38-39, 41, 43, 45
Kody pocztowe: 60-749 60-750 60-751
Autobusy:

45 64

Tramwaje:

3 5 8 11 14

Ul wyspianskiego 2.jpg

Ulica Stanisława Wyspiańskiego - ulica prowadząca od Głogowskiej do Reymonta.

Przynależność

Ulica/plac należy[1] do rejonu:

Histora

Ulica została włączona w granice miasta w roku 1900 pod nazwą Hardenbergstrasse (pol. ulica Hardenberga). Obecnego patrona otrzymała 15 listopada 1919 r.[2]

Zbigniew Zakrzewski pisze:

Przedtem aż tutaj sięgał od północy wojskowy plac ćwiczeń. Od południa i zachodu dochodziły pola uprawne. Ulicę - za czasów niewoli - nazywali Polacy ulicą Hardą.

W 1923 roku skwer przy tej ulicy planowano wyodrębnić, jednak pozostał w obrębie ulicy.

30 września 2003 r. przy ul. Wyspiańskiego 7 powstał pierwszy Punkt Pomocy Ofiarom Przestępstw.

Przy ulicy

Pierzeja wschodnia

  • Pierwszy odcinek ulicy między Głogowską a Matejki to po północnej stronie budynki Szkoły Podstawowej nr 26 im. Ryszarda Berwińskiego.
  • Skwer przy ulicy Wyspiańskiego i Matejki nazywany Placem Wyspiańskiego. Kiedyś była tu stacja benzynowa, teraz przyjemny trójkątny skwer przy przystanku autobusowym (64), którego podstawą jest ulica Matejki.
  • Obiekt zabytkowy.svg nr 50 ulica Matejki/Wyspiańskiego - kamienica na narożniku „Placu Wyspiańskiego”, zbudowana w latach 1905-1908 dla Maxa Johowa, autorem projektu kamienicy był Emil Asmus. Budynek ten miał wyglądać zupełnie inaczej.  Zbigniew Zakrzewski tak pisze w „Ulicami mojego Poznania”:

Dom przy narożniku Wyspiańskiego, gdzie dziś mieści się ekspozytura Urzędu Miejskiego-Grunwald, był projektowany i budowany jako wyższy. Okazało się jednak, że wskutek błędów w konstrukcji budynek taki mógłby się zawalić. Zaniechano więc budowy górnej kondygnacji i nakryto go niżej

Jest to budynek dwupiętrowy, o dachu łamanym, posiadający zaokrąglony narożnik z pseudowieżą zwieńczoną oryginalnym hełmem z iglicą, o zróżnicowanej fasadzie (posiada różne wykusze, balkony, sztukaterię). Kamienica wybudowana w ramach osiedla Johow-Gelände. Wpisana do rejestru zabytków pod nr A-371 z 26 marca 1992 r.

  • Obiekt zabytkowy.svg Wyspiańskiego 10/róg Chełmońskiego 1 - okazała, secesyjna kamienica narożnikowa zbudowana w 1904 roku; pierwszym jej właścicielem był bogaty nauczyciel Nimil Nicklaus, nie do końca wiadomo kto projektował. Zgodnie z rożnymi podaniami może to być kamienica zaprojektowana przez  Oskara Hoffmanna. Od 1926 roku w domu tym mieszkała Maria Trąmpczyńska. Kamienica została zbudowana w ramach osiedla Johow-Gelände. Wpisana do rejestru zabytków pod nr A-409 z 5 marca 1993 r.
  • nr 12 - kamienica z wieżyczkami, zbudowana w latach 1903-1906 w ramach osiedla Johow-Gelände. Z wykuszami przypomina zamek, posiada ponad 3,5 tysiąca m. kw. powierzchni użytkowej. Kamienicy nadano nazwę „Villa Historica”. Dekoracje tej potężnej kamienicy to motywy plecionek, półkoliste łuki, zaczerpnięte ze sztuki wczesnośredniowiecznej. W ostatnich latach została odrestaurowana przez firmę Frili Properties. Inwestor zajął pierwsze miejsce w konkursie „Najlepsze renowacje elewacji kamienic w 2010 roku” organizowanym przez Stowarzyszenie „Inwestycje dla Poznania”.
  • Nr 14 i 16 - kamienice zbudowane około 1912 roku, (w ramach osiedla Johow-Gelände) na narożnikach Wyspiańskiego i Kossaka, budowane w stylu tzw. Reformarchitektur. Wyróżniają się surowością, monumentalizmem i całkowitym brakiem wystroju (nr 16 - projektował W. Mosenthin). Zbigniew Zakrzewski pisze o jednej z tych kamienic:

Szczególna pamięć należy się kamienicy usytuowanej na narożniku ulicy Wyspiańskiego i Kossaka. Powstało tam jesienią 1921 roku Państwowe Gimnazjum na Łazarzu. Przejęło ono uczniów Gimnazjum Marcinkowskiego, które wobec nadmiernej liczby zgłoszeń nie zdołało ulokować ich u siebie, a ponadto uczniów prywatnego Gimnazjum im. Księdza Piotra Wawrzyniaka. Niebawem uczelnia ta została obdarzona patronatem Ignacego Paderewskiego

  • Dawne koszary - przy ulicy Wyspiańskiego na przełomie XIX i XX wieku, wybudowano koszary dla I Królewskiego Pułku Strzelców Konnych (Königs-Jäger-Regiment zu Pferde Nr. 1). Po odzyskaniu niepodległości koszary zajął 15 Pułk Ułanów Poznańskich, podczas wojny koszary zajęli Niemcy, po wojnie  było tu pusto. Dopiero na początku XXI wieku, z koszar zrobiono eleganckie apartamentowce i centrum handlowe. City Park przy współpracy z konserwatorem zabytków stworzyła ładny zespół i ciekawe miejsce.
  • Platinum Palace Residence - ostatni budynek po tej stronie ulicy Wyspiańskiego, to  stojąca u zbiegu ul. Reymonta 19 i Wyspiańskiego willa z 1937 roku, która powstała jako rezydencja potentata kolejowego Hieronima Ratajskiego i to luksusowa rezydencja; aktualnie to luksusowy hotel Platinum Palace Residence.

Pierzeja zachodnia

  • Collegium Mathematicum - narożnik Wyspiańskiego i Matejki, budynek wybudowany  ok. 1905 r. według projektu architektów Paula Lindera i Karla Roskama. Mieścił się tu początkowo hotel. Przebudowano go w latach 1950-60. W 1966 r. przejął go poznański uniwersytet, który zlokalizował tu Instytut Akustyki Wydziału Fizyki oraz Wydział Matematyki i Informatyki – Colegium Mathematicum. Od 2006 r. firma Wechta zaadaptowała budynek na mieszkalny.
  • Obiekt zabytkowy.svg Wyspiańskiego 15 - zabytkowa, imponująca, dwuskrzydłowa kamienica wzniesiona w 1904 roku, ceglano-tynkowa elewacja, narożnik - prawie wieża (wykusz) z cebulastym hełmem, wykusze po bokach, dach wysoki; wpisana do rejestru zabytków pod nr A-445 z 5 czerwca 1995 roku.
  • Zespół Szkół Gimnazjalno – Licealnych
  • Park Kasprowicza

Źródła

  1. Baza systemu adresowego ZGiKM GEOPOZ

Galeria

Kuknij tyż na...

Losowa wiki