FANDOM

52° 24.115' N 16° 55.830' E

Długość:515 m
Dzielnice:Stare Miasto
Zakres numerów:1-10, 12-24, 26-31, 33-34, 36
Kody pocztowe: 61-883 61-884
Zdjęcia:zobacz pełną galerię
Ulica Rybaki - Biegnie od ulicy Strzeleckiej do Krakowskiej (dawniej Wały Jagiełły).

Ten dynks trzeba narychtować, tej!

2013-08-13 15.52.41
Historia

Przy jednej z dawniejszych odnóg Warty,  Strudze Karmelickiej ( struga już nie istnieje a płynęła kiedyś gdzie teraz ulica Karmelicka) powstała prawdopodobnie w XIII wieku (choć wymieniona w dokumentach dopiero 1441) osada pod nazwą „Rybaki“, zamieszkała pierwotnie przez rybaków, później osiadła tu także inna ludność. Osada miała własny rynek i kilka uliczek. Nazwa osady przeniosła się potem na ulicę. (W brzmieniu niemieckim zwano ją „Fischerei“). W r. 1870  próba podzielenia ulicy nie się zachowała, potocznie używano tylko nazwy „plac Rybacki”. Nazwa ulicy w brzmieniu polskim ustalona 16. 6. 1919.

Przy Ulicy

nr 17 Szkoła Budownictwa. Druga połowa XIX wiek to rozwój budownictwa, potrzeba fachowców to  i  potrzeba szkoły szkolącej budowlańców. Powołano więc szkołę budowlaną na Rybakach.  W latach 1891-1893 dla  szkoły wybudowano nowy budynek  w stylu charakterystycznym dla pruskiego budownictwa użyteczności publicznej. Po niemiecku nazywała się Baugewerkschule, teraz Zespół Szkół Budowlanych im. Gen. Władysława Andersa. Z okazji nadania szkole imienia do szkoły przyjechała w 2008 r  Irena Anders  wdowa po generale.. Wpisana do rejestru zabytków nr A 280 z 13.03.1985r.

Nr 20 – jedna z najładniej zrewitalizowanych w latach 2006-08, kamienic w Poznaniu, wybudowana przed 1910 rokiem , Budynek pięciokondygnacyjny, w  środkowej części elewacji posiada dwa piony zwieńczone ozdobnymi szczytami ze sterczynami, ozdobne balkony w części cofnięte poza lico elewacji, interesujące różne ciągi okien i ich oprawy na poszczególnych kondygnacjach .

Nr 24/25  na narożniku ulic Rybaki 24/25 i Kwiatowej 3  interesująca kamienica z narożną wieżyczką  z cebulastym hełmem przełomu XIX i XX wieku. Kamienica wybudowana w 1904 roku dla przedsiębiorcy budowlanego Władysława Barcikowskiego, projekt Ludwika Frankiewicza. W 1910 r. odkupił ją piekarz i cukiernik

Edward Hahn. Piękne zdobiona klatka schodowa.

Nr 36 – Hotel Stare Miasto” trzygwiazdkowy hotel Oddany do użytku w 2004 roku

Galeria

Kuknij tyż na...

Losowa wiki