FANDOM

52° 24.345' N 16° 55.496' E

Patron:Franciszek Ratajczak
Długość:479 m
Czas powstania:1803
Dzielnice:Stare Miasto
Zakres numerów:1-3, 5, 10-11, 13-28, 30-40, 42, 44-45
Kody pocztowe: 61-728 61-813 61-814 61-815 61-816
Zdjęcia:zobacz pełną galerię
Ulica Ratajczaka - pocztówka - 190x

Ulica na pocztówce z początku XX wieku

Ritterstrasse

Ulica w trakcie okupacji niemieckiej

Ulica Franciszka Ratajczaka

Widok od Biblioteki Uniwersyteckiej

Ulica Franciszka Ratajczaka - upamiętnia pierwszego poległego w Poznaniu powstańca wielkopolskiego - Franciszka Ratajczaka. Biegnie na osi północ-południe. Zaczyna się przy ulicy 27 Grudnia (przedłużeniem na północ jest ulica 3 Maja), następnie przecina Święty Marcin.

Przynależność

Ulica/plac należy[1] do rejonu:

Historia

Ulicę zbudowano w roku 1803. Stanowiła ona część dawnej ulicy Rycerskiej (nazwanej tak od Bramy Rycerskiej, przez którą przechodziła), która sięgała od placu Nowomiejskiego (obecnie Cyryla Ratajskiego) do ulicy Święty Marcin. W roku 1866 odłączono od niej odcinek między placem Nowowiejskiego, a placem Wolności, zmieniając nazwę na Wielką Rycerską. Odłączony odcinek nazwano Małą Rycerską - obecnie ulica 3 Maja.

Po włączeniu Wildy w granice miasta w roku 1900 ulica Rycerska w całości powiększyła się tak, że obejmowała nawet dzisiejsze Wierzbięcice (jako Nowa Rycerska).

W dniu 23 maja 1921 przezwano byłą ulicę Rycerską, i to aż do ulicy Towarowej, ulicą Franciszka Ratajczaka (upamiętniając miejsce pierwszego rozlewu krwi podczas powstania wielkopolskiego w Poznaniu).

Przy ulicy

Potrzebujemy twojej pomocy przy edycji tej sekcji.

Odśwież listę obiektów

Źródła

  1. Baza systemu adresowego ZGiKM GEOPOZ

Galeria

Ulica obecnie i kiedyś