FANDOM

52° 24.506' N 16° 56.041' E

Długość:72 m
Czas powstania:XIV w. (nadanie nazwy w 1988)
Dzielnice:Stare Miasto
Kody pocztowe: 61-772
Zdjęcia:zobacz pełną galerię

Ulica Różany Targ - uliczka na Starym Rynku biegnąca wzdłuż południowej ściany Ratusza. Jej przedłużeniem na zachód jest ulica Ratuszowa.

Od roku 1977 stoi przy niej, na przecięciu z uliczką Jana Baptysty Quadro, pomnik Bamberki. Zaś u jej wschodniej wylotu znajduje się Pręgierz.

Historia

Uliczki na Starym Rynku 1980

Układ uliczek na Starym Rynku w roku 1980

Uliczki na Starym Rynku 1988

Układ uliczek na Starym Rynku w roku 1988

W dawnych czasach uliczka biegnąca pomiędzy południową stroną ratusza a ścianami szczytowymi domków budniczych, kamienicy cechu szewskiego i sukiennic zwała się Rynkiem Różanym (łac. forum rosaceum). W XVII i XVIII wieku używana jest nazwa targ wieńczarski (łac. forum sertaceum). Handlowy charakter uliczki przerwał aż do wybuchu wojny w 1939 r.[1] Obecnie jej dawną funkcję przypomina niestety już tylko tabliczka z jej nazwą.

W roku 1980 przywrócono historyczne nazewnictwo uliczek położonych w sercu Starego Rynku: Ratuszowa, Kurzanoga, Różany Targ[2]. Co ciekawe ich „przypisanie” było nieco inne niż współczesne. Nazwą Różany Targ określono współczesną uliczkę Baptysty Quadro, a współczesny Różany Targ był częścią ulicy Ratuszowej.

Obecny przebieg (i nazwę uliczki zgodną z jej historycznymi funkcjami) wytyczono w roku 1988 wydzielając wschodnią część ul. Ratuszowej[3].

Przy ulicy

Potrzebujemy twojej pomocy przy edycji tej sekcji.

Odśwież listę obiektów

Galeria

Źródła

  1. „Zabudowa wewnętrzna Rynku Poznańskiego w wieku XVI” w: „Kronika Miasta Poznania” nr 2/2003, „W cieniu wieży ratuszowej”, s. 24-60, Poznań, Wydawnictwo Miejskie, 2003.
  2. „Sprawozdanie z Sesji Miejskiej Rady Narodowej” w: „Kronika Miasta Poznania” nr 2/1980, s. 92, Poznań, Wydawnictwo Miejskie, 1980.
  3. „Kronika Miasta Poznania” nr 1/1989, s. 130, Poznań, Wydawnictwo Miejskie, 1989.