FANDOM

52° 24.272' N 16° 55.684' E

Długość:258 m
Dzielnice:Stare Miasto
Zakres numerów:1-14, 16-17, 19, 22, 24-26
Kody pocztowe: 61-823
Piekary

Ulica Piekary - biegnie od Świętego Marcina do ulicy Ogrodowej.

Nazwa

Nazwa związana jest z piekarzami, którzy licznie osiedlili się w okolicy współczesnej ulicy w czasach średniowiecznych. Piekarami określano wówczas odrębne przedmieście.

Historia

Na zachód od Piekar znajdowała się osada Wymykowo, która została włączona w granice miasta w XVIII wieku. W okresie zaborów nosiła nazwę Bäckerstrasse.

Współcześnie

Ulica… rozwalona przez niezrealizowaną drogowo-tramwajową Trasę Piekary. Trasa miała przeciąć centrum miasta z północy na południe.   Część starej zabudowy wyburzono, choćby drukarnię Jana Deckera lub kamienicę na narożniku ul. Piekary, gdzie był pensjonat Heleny Rzepeckiej, trasa nie powstała, powstały jeno punktowce, które miały pokazać, że idzie nowe,... „… nadający monumentalny charakter zachodniej części ulicy Piekary…”. Podobno… ” Wpisywały się w szeroko zakrojony program modernistycznej  przebudowy centrum miasta, który został zrealizowany jedynie w niewielu punktach”…..

13 lutego 1991 r. przy ul. Piekary 14/15 pracę rozpoczęło Radio „Solidarność”.

Przy ulicy

  • nr 9 kamienica powstała w latach osiemdziesiątych XIX wieku. Centralną część zajmuje wielki portal prowadzący do wnętrza kamienicy, wsparty jest na dwóch kolumnach toskańskich. Nad wejściem wznosi się mniejszy portal z oknem ozdobionym po obu stronach rzeźbami lwów. Fasada kamienicy ozdobiona jest rzeźbami głów. Znajdują się one nad każdym oknem budynku, głowy zdobią też przejazd bramny.
  • Punktowce na Piekarach – trzy 15 kondygnacyjne wieżowce z 1966 roku projektu Zygmunta Lutomskiego i Henryka Nowaka. Punktowce to część niezrealizowanej  drogowo – tramwajowej Trasy Piekary. Pod 14/15 obecnie Wielkopolski Oddział Wojewódzki NFZ; pod 17 Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych i pod 17 też restauracja „Czerwone Sombrero” specjalizująca się w kuchni meksykańskiej; pod 19 Wielkopolska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Enerprojekt Poznań S.A.
  • nr 18 na rogu ulicy Piekary i Ogrodowej , zbudowana w latach 1902-1903 w stylu Art nouvea. Projektantem i budowniczym był radny miasta Poznania oraz członek zarządu Towarzystwa Miłośników Miasta Poznania – Ludwik Frankiewicz. Kamienica pięciokondygnacyjna, nakryta jednospadowym, ożywiona sztukaterią, wykuszami, balkonami, logiami, szczytem z każdej strony budynku.. niestety gubi tynk razem z ozdobami…  
7 018

Ulica Piekary nr 13

Pasaż Apollo

Częścią ulicy jest niegdyś tętniący życiem Pasaż Apollo.

Information icon Dowiedz się więcej w: Pasaż Apollo

Galeria

Kuknij tyż na...

Losowa wiki