FANDOM

52° 24.146' N 16° 55.981' E

Patron:Mikołaj Kopernik
Długość:136 m
Dzielnice:Stare Miasto
Zakres numerów:1-10
Kody pocztowe: 61-880
4d 021 Kopia

Ulica Mikołaja Kopernika

Ulica Mikołaja Kopernika - ulica, a właściwie dwie niewielkie, połączone prostopadle uliczki, biegnące między ulicami Łąkową i Strzelecką.

Historia

Ulica ta w roku 1885 była drogą prywatną, którą powszechnie nazywano ulicą Kopernika. Co ciekawe, władze miejskie odmówiły spełniania wniosku prezydium policji, aby nadać ulicy oficjalną nazwę, argumentując że nie można tolerować nazw prywatnych. Jak twierdził magistrat, otworzyłoby to możliwość nadawania „nazw najzdrożniejszych jak ul. Mierosławskiego, Kościuszki czy Ledóchowskiego”.

Nieco później wprowadzono jednak oficjalną nazwę dla ulicy zgodną z jej powszechnym określeniem. Władze polskie zaaprobowały patrona ulicy 16 czerwca 1919 r.

Ciekawostki

Od lat 70. XX w. do roku 1992 Kaponiera nosiła nazwę „Rondo Kopernika” i wówczas w Poznaniu znajdowały się w różnych częściach miasta jednocześnie osiedle, ulica i rondo z tym samym patronem.

Przy ulicy

  • Nr 8 Jedna z najładniejszych kamienic na narożniku ulicy  Kopernika 8 i Łąkowej 20 zbudowana  w początkowych latach XX wieku w duchu renesansu północnego. Fasady licowane nietynkowaną, ceramiczną cegłą, narożnik z wykuszem i oryginalnym hełmem w zwieńczeniu, drugi wykusz od strony ulicy Łąkowej, mansardowy dach z facjatami kryje dodatkową, użytkową kondygnację, ozdoby sztukatorskie…. Mansardowy dach z facjatami kryje dodatkową, użytkową kondygnację   .. Od strony Kopernika przejazd bramny a od Łąkowej wejście na klatkę schodową.
  • Nr 9  - „Kamienica pod Kopernikiem” Piękna, secesyjna pięciokondygnacyjna kamienica wraz z oficyną powstała około 1880 r. Idealnie symetryczna fasada podzielona jest na trzy części zwieńczone ozdobnymi szczytami. Na środkowy szczycie popiersie Mikołaja Kopernika  patrona ulicy –  niepowtarzalny w Poznaniu element.. Kamienica przeszła w ostatnich latach remont. Wpisana do rejestru zabytków pod nr  A 399 z dnia 09.10.1992
  • Nr 10 Zwyciężyła w kategorii budynek po renowacji plebiscytu Fasada Roku 2011. Wpisana do rejestru zabytków nr A 441 z dnia 10.04.1995.

Galeria zdjęć

Kuknij tyż na...

Losowa wiki