FANDOM

52° 24.610' N 16° 55.974' E

Patron:Masztalerz
Długość:273 m
Dzielnice:Stare Miasto
Zakres numerów:3, 5-8
Kody pocztowe: 61-767
Zdjęcia:zobacz pełną galerię
Ul. Masztalarska2

Ulica Masztalarska

Ulica Masztalarska (niem. Marstallstrasse) - łączy zbieg ulic Rynkowej, Kramarskiej i 23 Lutego z Wroniecką.

Historia

Istniejąca już w średniowieczu (fragment przy kościele Katarzynek), jednak dopiero w wieku XIX otrzymała obecną nazwę. Przed rokiem 1914 przedłużono ją na linii ówczesnej ulicy Katarzyńskiej. W brzmieniu polskim nazwę ulicy ustalono urzędowo 16.06.1919r. Podczas okupacji przemianowana na niemiecką nazwę Marstallstrasse. Po wojnie, w 1946, przywrócono pierwotną polską nazwę.

Baszta armatnia

Przy skrzyżowaniu z ulicą 23 Lutego znajduje się zachowana z czasów średniowiecznych baszta narożna należąca do drugiej, zewnętrznej linii murów miejskich (wzniesionych w I pol. XV wieku[1]). W poważnej części rozebrana w końcu XIX w. zachowała się tylko we fragmencie, który posłużył za ścianę nośną budynku gospodarczego (warsztatowego) wzniesionego przy ówczesnym placu Sapieżyńskim. Odkryto ją oraz zidentyfikowano w 1947 r. i zrekonstruowano częściowo w 1949 r. W 1958 r. przeprowadzono zasadnicze prace konserwatorskie zabezpieczające również koronę murów baszty. Zachowana część autentyczna murów baszty, szerokości ok. 3 m i wysokości 6 m, z dwoma strzelnicami w niższej oraz jedną w górnej kondygnacji (rozmieszczonymi w ścianie w rytmie naprzemianległym), wtopiona była w ścianę spalonego podczas działań wojennych w 1945 r. i następnie rozebranego w 1947 r. budynku[2].

Przy ulicy

Potrzebujemy twojej pomocy przy edycji tej sekcji.

Odśwież listę obiektów
nr 3
Strażnica pożarowa została zbudowana w 1886-1887 r. dla powołanej dziesięć wcześniej zawodowej straży pożarowej, która powstała na bazie istniejącego od 1842 roku Ochotniczego Towarzystwa Ratunkowa. Towarzystwo to zastąpiło wychodzącą z czasów średniowiecza obronę przeciwpożarową opartą na organizacji cechowej. Strażnica zbudowana częściowo na osi średniowiecznych obwarowań miejskich, zaadaptowano częściowo mury miejskie i baszty. Jest jednym z bardziej charakterystycznych obiektów tej części Starówki. W 2003 -2004 zbudowano na północ od starej strażnicy, od strony ulica Wolnica, budynek nowej strażnicy projektu Piotra Barełkowskiego i Przemysława Borkowicza.
nr 8 - Scena na Piętrze
w czasach międzywojennych (w oficynie) pod ósemką istniała restauracji Jarockiego w której 31 października 1926 roku odbyło się zebranie założycielskie Polskiego Związku Hokeja na Trawie. Restauracja służyła za miejsce zebrań organizacji robotniczych.
Skwer Romana Wilhelmiego i pomnik
na ścianie frontowej budynku Sceny na Piętrze, tablica pamiątkowa Romana Wilhelmiego umieszczona w 17 rocznicę śmierci aktora . Skwer i pomnik upamiętnia aktora reżysera urodzonego w Poznaniu, urodził się 6 czerwca 1936 roku w Poznaniu w kamienicy na Wildzie - ulica Sikorskiego róg Rynku Wildeckiego. zmarł 3 listopada 1991 w Warszawie,

Geneza nazwy

W wieku XIX przy ulicy Masztalarskiej znajdował się tabor miejski.

Information icon Dowiedz się więcej w: Masztalerz

Źródła

  1. Dwie baszty wewnętrznego muru obronnego przy ul. Masztalarsklej w: „Kronika Miasta Poznania” nr 1/1996, „Mury miejskie”, Poznań, Wydawnictwo Miejskie, 1996.
  2. Baszta narożna muru zewnętrznego ul. 23 Lutego i ul. Masztalarska w: „Kronika Miasta Poznania” nr 1/1996, „Mury miejskie”, Poznań, Wydawnictwo Miejskie, 1996.

Galeria