FANDOM

52° 24.629' N 16° 55.523' E

Długość:243 m
Czas powstania:I poł. XIX w.
Dzielnice:Stare Miasto
Zakres numerów:1-16
Kody pocztowe: 61-729 61-730
Zdjęcia:zobacz pełną galerię
Ulica Młyńska - Sąd Rejonowy dawniej Konsystorium - 190x

Sąd Rejonowy przy ulicy Młyńskiej (dawniej Królewskie Konsystorium). Pocztówka z lat 1905-1910

Ulica Młyńska - Powstała w pierwszej połowie XIX. wieku i stanowiła część ul. Młyńskiej, sięgającej aż do św. Marcina. Ulica w centrum miasta łącząca Solną z placem Cyryla Ratajskiego.

Przynależność

Ulica/plac należy[1] do rejonu:

Historia nazwy

W roku 1885 ulicę Młyńską rozdzielono na Górną Młyńską (obecne ulice Gwarna i Mielżyńskiego) i Dolną Młyńską (współczesna Młyńska). Górną Młyńską. odcinek między Świętym Marcinem a Placem Cyryla Ratajskiego (Rynkiem Nowomiejskim) nazwano od 1891 roku „ul. Wiktorji” upamiętniając żonę cesarza Fryderyka III, która w 1888 roku odwiedziła Poznań po straszliwej powodzi. Odcinek północny nosił nadal nazwę ul. „Dolnej Młyńskiej” dopiero w roku 1899 odcinek ten został nazwany „ulicą Młyńska” (Mühlenstrasse). Po roku 1918 ulicę Wiktorii podzielono na dwa odcinki na , Mielżyńskiego i Gwarną utrzymując numerację domów. Nazwę w brzmieniu polskim uchwalono 16 czerwca 1919 r.

Nazwa ulicy wywodzi się od młynów, które były zasilane wodami przepływającej obok rzeki Bogdanki.W drugiejpołowie XIX w. w tej części miasta zaczęła powstawać dzielnica z budynkami użyteczności publicznej oraz eleganckimi kamienicami.

Przy ulicy

Potrzebujemy twojej pomocy przy edycji tej sekcji.

Odśwież listę obiektów

Źródła

  1. Baza systemu adresowego ZGiKM GEOPOZ

Galeria

Kuknij tyż na...

Losowa wiki