FANDOM

52° 24.501' N 16° 55.835' E

Patron:Ludgarda meklemburska
Długość:68 m
Czas powstania:1903
Dzielnice:Stare Miasto
Kody pocztowe: 61-770
Zdjęcia:zobacz pełną galerię
Ulica Ludgardy - ulica biegnąca między Muzeum Narodowym a klasztorem franciszkanów, od Paderewskiego w kierunku Góry Przemysła i Zamku Królewskiego.

Historia

Już w średniowieczu prowadziła tędy dróżka przy murach miejskich.

Charakteru ulicy nabrała po wybudowaniu Muzeum Krajowego (obecnie budynek Muzeum Narodowego) w roku 1903. Otrzymała wówczas niemiecką nazwę Muzeumstrasse (ulica przy Muzeum). Od 29 sierpnia 1919 roku obowiązuje obecna nazwa - ulica Ludgardy - nawiązująca do księżniczki pomorskiej, byłej żony Przemysła II.

Legenda

Ludgarda – (żona Przemysła II) prawdopodobnie cierpiała na niepłodność i dlatego nie mogła urodzić Przemysłowi upragnionego syna. W 1283 roku Ludgarda zmarła (10 lat po ślubie). Prawdopodobnie została otruta lub uduszona na rozkaz swojego męża, choć różnie o tym powiadają….., zabójstwo lepiej pasuje do legendy…. Według legendy przed swoją śmiercią Ludgarda rzuciła na Przemysła klątwę, która mówiła o tym, że nie będzie posiadał nigdy syna i zginie w bardzo okrutny sposób z ręki swojego poddanego, a także, że po Zamku Królewskim zostaną tylko lochy i nic więcej. W każdym razie wzgórze coś szatańskiego w sobie ma, bo i z Przemysłem, i z Ludgardą, i z zamkiem były i są do dnia dzisiejszego kłopoty (spory o budowę, o wykorzystanie, zagospodarowanie… ), …

Ludgarda ma swoją ulicę, po której podobno czasem sobie spaceruje nocą… Księżna pojawia się jako duch na gruzach zamku, niektórzy powiadają, że widać też czasem czarnego rycerza na koniu…..

Przy ulicy

Potrzebujemy twojej pomocy przy edycji tej sekcji.

Odśwież listę obiektów

Galeria

Galeria

Kuknij tyż na...

Losowa wiki