FANDOM

52° 23.609' N 16° 54.001' E

Długość:753 m
Dzielnice:Grunwald
Zakres numerów:1-13, 15-20, 22, 24, 26-27, 29-36, 41, 43, 45
Kody pocztowe: 60-225 60-226 60-227

Ten dynks trzeba narychtować, tej!

Ulica Lodowa - odchodzi od Rynku Łazarskiego i biegnie równolegle do ulicy Głogowskiej w kierunku Hetmańskiej.

Przynależność

Ulica/plac należy[1] do rejonu:

Historia

Ulica Lodowa została włączona w granice miasta wraz z Łazarzem w roku 1900 pod nazwą Eisstrasse. Nazwę w brzmieniu polskim nadano 5 stycznia 1920 r[2].

Geneza nazwy

Nazwa ulicy związana jest prawdopodobnie z jej lokalizacją przy dawnych łąkach i stawach.

„Przy ulicy Lodowej, przebiegającej przez dawne łąki i stawy, skąd czerpano lód i odwożono do miastaZbigniew Zakrzewski
.

Pewności Zakrzewskiego co do genezy nazwy nie podziela jednak Zygmunt Zaleski[2].

Przy ulicy

  • nr 1-2 (narożnik ulicy Dmowskiego i Rynku Łazarskiego) - budynek z 1910 roku. W tym domu  żył i tworzył „wuja Ceśku” - Stanisław Strugarek piewca gwary poznańskiej. Mieszkał w kamienicy nr 1.
  • przy tej ulicy pod nr 32  mieszkał Kazimierz Nowak, drugi znany mieszkaniec  ulicy,  polski podróżnik, który w latach 1931-1936 przebył samotnie kontynent afrykański z północy na południe i z powrotem (40 tys. km rowerem, pieszo, konno, na wielbłądzie, czółnem oraz pociągiem.
  • najstarszy budynek na Lodowej – willa pod numerem 13 powstała w 1905 roku.

Źródła

  1. Baza systemu adresowego ZGiKM GEOPOZ
  2. 2,0 2,1 Zygmunt Zaleski, „Nazwy ulic w Poznaniu z planem Wielkiego Poznania”, s. 43-44, Poznań, Magistrat Stołecznego Miasta Poznania, 1926.

Galeria

Kuknij tyż na...

Losowa wiki