FANDOM

52° 24.146' N 16° 55.800' E

Długość:138 m
Czas powstania:1870 (nadanie nazwy)
Dzielnice:Stare Miasto
Zakres numerów:1-14
Kody pocztowe: 61-881 61-882

Ulica Kwiatowa - biegnie od ulicy Półwiejskiej do Łąkowej przecinając Rybaki.

Historia

Ulica Kwiatowa otrzymała swoją nazwę po raz pierwszy w roku 1870 - odcinek zachodni (Półwiejska - Rybaki) nazwano Halbdorfdurchgang (przejście Półwiejskie), a odcinek wschodni (Rybaki - Łąkowa) - ulica Karmelicka. Nazw tych w praktyce nie wprowadzono z powodu braku wspólnego stanowiska Magistratu i prezydium policji. Obecną nazwę, wówczas w brzmieniu niemieckim - Blumenstrasse, ulica otrzymała w latach 80-tych XIX w.[1] Nazwę taką nosiła dawniej jedna z ulic, zniszczonych przy budowie fortecy.

Współcześnie

Przy Kwiatowej znajduje się kilka sklepów elektronicznych. Stąd też zaułek ten zyskał miano poznańskiej krzemowej doliny.

Przy ulicy

  • Kamienica Nr 2 Zbudowana w 1903 roku, posiada unikalną architekturę, bogato zdobioną elewację frontową oraz liczne zdobienia murarskie wewnątrz.Jest to kamienica pięciokondygnacyjna z użytkowymi piwnicami.
  • Kamienica Nr 3 U zbiegu ulic Kwiatowej i Rybaki interesujący budynek z narożną wieżyczką z cebulastym hełmem z przełomu XIX i XX wieku. Kamienica wybudowana dla przedsiębiorcy budowlanego Władysława Barcikowskiego, projekt Ludwika Frankiewicza. W 1910 r. odkupił ją piekarz i cukiernik Edward Hahn. Piękne zdobiona klatka schodowa.
  • Kamienica Nr 5 zaprojektowana przez Oskara Hoffmanna – kiedyś pewno ciekawa.. niestety dzisiaj się sypie .
  • neorenesansowa kamienica nr 7 u zbiegu ulic Kwiatowej 7 i Łąkowej 16 zbudowana w 1905 r. dla inwestora budowlanego J. Straussa. Trzy wykusze, dwa na skrzydłach, trzeci tworzy łącznik w narożniku. Elewacje z miodowej cegły licówki i dekorowanych sztukateriami tynków. Narożnik kamienicy zwieńczył neobarokowy szczyt z inicjałami JS i rokiem jej budowy.
  • Kamienica nr 8 - Jana Murkowskiego na narożniku ulicy Kwiatowej 8 i Łąkowa 15 o secesyjnej dekoracji. Projekt Oskara Hoffmanna. Budynek czterokondygnacyjny z piątą ukrytą w dachu. Wydatny szczyt zdobiony maską kobiety nad okrągłym wykuszem i balkonem. Kute balustrady balkonów wpisana do rejestru zabytków nr A-402 z 08.01.1993

Źródła

  1. Zygmunt Zaleski, „Nazwy ulic w Poznaniu z planem Wielkiego Poznania”, s. 42-43, Poznań, Magistrat Stołecznego Miasta Poznania, 1926.

Galeria

Kuknij tyż na...

Losowa wiki