Fandom

Wszystko o Poznaniu

Ulica Kurzanoga

5411stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

52° 24.501' N 16° 56.023' E

Długość:59 m
Dzielnice:Stare Miasto
Kody pocztowe: 61-772
Zdjęcia:zobacz pełną galerię
Kurzanoga.jpg

Kurzanoga (niem. Kurze Gasse) - krótka, wąska ulica wewnątrz Starego Rynku, biegnąca od ulicy Różany Targ w kierunku południowym.

Uliczka jest z obu stron zakończona bramami osadzonymi w łukach. Stanowi drogę dojazdu i podwórze dla mieszkańców domków budniczych i okolicznych restauracji.

Geneza nazwy

Nazwa ulicy upamiętnia kamienicę zwaną Kurząnogą. Źródła zachowane do obecnych czasów nie są zbyt bogate. Trudno jest ją jednoznacznie zlokalizować. Prawdopodobnie kamienica ta stała na przejściu prowadzącym do sukiennic lub jatek szewskich, stąd być może jej nietypowa konstrukcja, przypominająca może wawelską Kurzą Stopkę. Przypuszcza się, że w XVI wieku dom ten nadała rada miejska zasłużonemu pisarzowi miejskiemu Błażejowi Winklerowi[1].

Historia

Już w wieku XIV między jatkami i kramami na Rynku wiodły uliczki. Budki te, wówczas drewniane, zmieniono częściowo na murowane w XV wieku. W tamtych czasach uliczka ta zwana była Kurząnogą, później Międzynożną.

Okres zaborów

Władze niemieckie nadały jej nazwę Kurze Gasse (pl. ulica Krótka - podobieństwo niem. „Kurze” i pl. „Kurza” wydaje się nieprzypadkowe). Obecnie ulica o tej nazwie mieści się na Głównej.

Konflikt nazwy

Wraz z Jeżycami w roku 1900 w granice miasta włączono ulicę Krótką, którą z oczywistych względów przemianowano na Wąską

Powrót do polskiej nazwy

W roku 1920 przywrócono charakterystyczną nazwę uliczki.

W okresie PRL dopiero w roku 1980 przywrócono historyczne nazewnictwo uliczek położonych w sercu Starego Rynku: Ratuszowa, Kurzanoga, Różany Targ[2].

Źródła

  1. „Zabudowa wewnętrzna Rynku Poznańskiego w wieku XVI” w: „Kronika Miasta Poznania” nr 2/2003, „W cieniu wieży ratuszowej”, s. 24-60, Poznań, Wydawnictwo Miejskie, 2003.
  2. „Sprawozdanie z Sesji Miejskiej Rady Narodowej” w: „Kronika Miasta Poznania” nr 2/1980, s. 92, Poznań, Wydawnictwo Miejskie, 1980.

Galeria

Kuknij tyż na...

Losowa wiki