FANDOM

52° 23.987' N 16° 55.815' E

Patron:Jadwiga Andegaweńska
Długość:1502 m
Czas powstania:1905
Dzielnice:Stare Miasto
Zakres numerów:15, 27, 32, 34, 42-44, 46, 48, 50-52, 54, 56, 58, 60, 62
Kody pocztowe: 61-871 61-872 61-873
Autobusy:

232

Tramwaje:

5 6 12 18

Zdjęcia:zobacz pełną galerię
Ulica Królowej Jadwigi - 196x

Ulica w latach 60-tych XX wieku (widok w kierunku Wierzbięcic)

468666

Ulica Królowej Jadwigi

Andresia

Wieżowce Andersia Tower i PFC przy ul. Królowej Jadwigi

PlAndersa

Wieżowce Andersia Tower i PFC oraz trzeci biurowiec w budowie (zdjęcie z końca 2011)

Ulica Królowej Jadwigi - biegnie od skrzyżowania z ulicami Wierzbięcice i Niezłomnych do mostu Królowej Jadwigi nad Wartą. Jej przedłużeniem w kierunku wschodnim jest ulica Bolesława Krzywoustego, zaś zachodnim - ulica Stanisława Matyi.

Przynależność

Ulica/plac należy[1] do rejonu:

Historia

Ulicę wytyczono po zniesieniu poligonalnego rdzenia Twierdzy Poznań jako fragment ulicy Wałowej. Jako pierwszy, w roku 1905, powstał odcinek pomiędzy ulicą Górna Wilda a Drogą Dębińską, który nazwano Burggrafenring. W okresie międzywojennym nosił on nazwę Wały Królowej Jadwigi[2].

Po 1945 r.

Po II wojnie światowej wydłużono ją w kierunku zachodnim. Zlikwidowano wówczas kilka cmentarzy w tym należący do parafii św. Marcina, na którym spoczywał Hipolit Cegielski. Ulica otrzymała nowego patrona - Juliana Marchlewskiego.

W roku 1951 ulicę Marchlewskiego przedłużono w kierunku północno-zachodnim, włączając do niej Wały Zygmunta Starego oraz Wały Władysława Warneńczyka (południowy odcinek współczesnej alei Niepodległości sięgający ulicy Święty Marcin)[3].

Trasa tramwajowa

W październiku 1955 roku zakończono budowę trasy tramwajowej w osi ulicy na odcinku między Drogą Dębińską a Górną Wildą. Wcześniej, we wrześniu 1952 roku tramwaj pokonał most Królowej Jadwigi między ulicą Strzelecką a realizowaną wówczas ulicą Krzywoustego. 14 maja 1957 do użytku oddano połączenie ulicy Towarowej trasą tramwajową z istniejącym już jej odcinkiem na Królowej Jadwigi do skrzyżowania z Górną Wildą[4].

Współcześnie

Po zmianach ustrojowych w 1989 r. nazwę ulicy zmieniono na obecną.

W roku 2017 przeprowadzono remont torowiska tramwajowego biegnącego w osi ulicy na odcinku Droga Dębińska - Górna Wilda[5]. Zachowano przy tym historyczny słup kratowy podtrzymujący trakcję na wysokości przystanku AWF[6].

Charakter

Ul. Królowej Jadwigi ma 1,36 km długości, na całym odcinku jest to droga dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, między jezdniami znajduje się wydzielone torowisko tramwajowe (tylko na odcinku pomiędzy skrzyżowaniem z ulicami Droga Dębińska - Garbary a mostem Królowej Jadwigi torowisko i wewnętrzne pasy ruchu są wspólne, a ulica staje się jednojezdniowa).

Ulica oddziela dzielnice Stare Miasto na północy i Wildę na południu.

Przy ulicy

Potrzebujemy twojej pomocy przy edycji tej sekcji.

Odśwież listę obiektów

Źródła

  1. Baza systemu adresowego ZGiKM GEOPOZ
  3. „Kronika Miasta Poznania” nr 3-4/1984, s. 23-64, Poznań, Wydawnictwo Miejskie, 1984.
  4. Poznańskie tramwaje, część II w: „Kronika Miasta Poznania” nr 3/1998, Poznań, Wydawnictwo Miejskie, 1998.
  5. mpk.poznan.pl- remonty 2017
  6. ztm.poznan.pl - Historyczny słup trakcyjny na ul. Królowej Jadwigi pozostanie zielony

Galeria