FANDOM

52° 24.448' N 16° 55.379' E

Patron:Kazimierz Kantak
Długość:127 m
Dzielnice:Stare Miasto
Kody pocztowe: 61-812
Zdjęcia:zobacz pełną galerię
Ulica Kantaka

Mural przy Kantaka

Kantaka - PRL

Kantaka przed budową Domów Towarowych Alfa

Ulica Kazimierza Kantaka - krótka, niepozorna ulica znajdująca się między Świętym Marcinem i ul. 27 Grudnia.

Historia

Ulica została wytyczona w połowie XIX wieku pod nazwą Bismarckstraße. Nazwano ją wbrew zasadzie nie nazywania ulic imionami osób żywych.

Ulicę wytyczono z myślą o budowie kompleksu mieszkaniowego. Powstał tutaj ciąg jednakowych kamienic, tak zwanych pałaców czynszowych. Przy ulicy znajdowały się liczna placówki handlowe i gastronomiczne w tym jedna z najpopularniejszych restauracji tamtych czasów - Tunel Bismarcka.

Dwudziestolecie międzywojenne

Zmieniono nazwę ulicy na Kazimierza Kantaka.

Druga wojna

Władze okupacyjne przywróciły ulicy oryginalną nazwę

Po drugiej wojnie światowej

Nazwę ulicy przemianowano ponownie na Kazimierza Kantaka. Część budynków zniszczono i od strony Świętego Marcina zbudowano modernistyczna domy usługowo-handlowe Domy Towarowe Alfa.

Obecnie

W 2011 w ramach festiwalu Outer Spaces, Włoski artysta "Blu" ozdobił jedną ze ścian imponującym muralem o nazwie.

Ciekawostki

  • W kamienicy pod numerem 8/9 (wówczas cukiernia Michała Michalskiego) odbył się pierwszy w Poznaniu publiczny pokaz filmowy (1896). Wyświetlono m.in. film ukazujący wizytę cara Mikołaja II w Paryżu na projektorze Tomasza Edisona.
  • Podobno kamienice po obu stronach ulicy połaczone są tunelami.

Galeria

Kuknij tyż na...

Losowa wiki