FANDOM

52° 24.676' N 16° 55.315' E

Patron:Karol Libelt
Długość:221 m
Dzielnice:Stare Miasto
Zakres numerów:1, 3, 5-6, 10, 12, 14, 16, 22, 24, 26-27, 29, 31-37
Kody pocztowe: 61-706 61-707
Tramwaje:

3 4 9 10 11

Zdjęcia:zobacz pełną galerię
Ulica Libelta mapa 1911

Wittingstrasse i Königstrasse na planie miasta z roku 1911

Ulica Karola Libelta 1930

Ulice Libelta oraz ówczesna Cieszkowskiego na planie miasta z 1930 roku

Ulica Karola Libelta - ulica biegnąca od placu Cyryla Ratajskiego do ulicy Roosevelta i Poznańskiej, łącząca ścisłe centrum miasta z Jeżycami.

Przynależność

Ulica/plac należy[1] do rejonu:

Historia

Współczesna Ulica Karola Libelta składa się historycznie z dwóch części rozdzielonych pasem wałowym (al. Niepodległości i ul. Kościuszki).

Odcinek od pl. Cyryla Ratajskiego pasa wałowego w przeszłości stanowił ośrodek starej wsi miejskiej Kondorf, wymienionej w dokumentach już w 1373 r. i zamienionej w XVII w. na przedmieście. W początku XIX wieku, przy zakładaniu Nowego Miasta została ona uregulowana i nazwana ul. Królewską (niem. Königstrasse). W okresie funkcjonowania Twierdzy Poznań w jej osi znajdowała się Brama Królewska. Po odzyskaniu niepodległości 16 czerwca 1919 r. nazwana została ul. Augusta Cieszkowskiego (który tu mieszkał i umarł - współczesna ul. Cieszkowskiego znajduje się na Strzeszynie). W czasie II wojny światowej wraz z dalszym odcinkiem nazywała się Dietrich-Eckart-Strasse. Do 1951 roku ponownie wrócono do nazwy Cieszkowskiego by ostatecznie połączyć ją z dalszym odcinkiem pod wspólną nazwą ul. Karola Libelta.

Drugi odcinek - od pasa wałowego do Roosevelta i Poznańskiej - uregulowany został później. W 1906 r. otrzymał nazwę ul. Wittinga (niem. Wittingstrasse). Po odzyskaniu niepodległości 16 czerwca 1919 r. nadano temu odcinkowi polską nazwę ul. Karola Libelta. W okresie II wojny światowej wraz z odcinkiem od pl. Cyryla Ratajskiego nazwana została Dietrich-Eckart-Strasse, by po wojnie już trwale (od 1951 r. wraz z częścią pierwszą) funkcjonować pod współczesną nazwą.

Źródła

  1. Baza systemu adresowego ZGiKM GEOPOZ