FANDOM

52° 23.843' N 16° 54.311' E

Długość:109 m
Dzielnice:Grunwald, Łazarz
Zakres numerów:1, 3-15, 17-18
Kody pocztowe: 60-709 60-710
Tramwaje:

5 8 11 14

2 063
1 045

Ulica Kanałowa - łączy ulicę Głogowską z Kolejową. Jej przedłużeniem w kierunku zachodnim jest ulica Ryszarda Berwińskiego.

Przynależność

Ulica/plac należy[1] do rejonu:

Historia

Ulica została wytyczona w drugiej połowie XIX wieku i włączona w granice miasta wraz z Łazarzem w roku 1900. Do 1919 roku nosiła nazwę Kanalstrasse. Nazwa w brzmieniu polskim przyjęta została 29 sierpnia 1919 r. i ponownie zaraz po zakończeniu II wojny światowej. W czasie niemieckiej okupacji ulica nosiła nazwę Beuthenerstrasse (pol. Bytomska).

Ciekawostki

Kanałowa zawdzięcza swą prozaiczną nazwę tej fatalnej okoliczności, iż dawniej płynął tędy kanał. Ulicę, która odziedziczyła swój wygląd jeszcze z czasów pruskich, zamieszkiwali ją przed wojną robotniczy, rzemieślnicy i drobni urzędnicy - pisze Zbigniew Zakrzewski w książce „Ulicami mojego Poznania. Przechadzki z lat 1918-1939”.

Przy ulicy

  • Obiekt zabytkowy Kamienica nr 17 - pochodząca z 1895 roku, wzniesiona przez właściciela tartaku Treugotta Girbiga. Portal kamienicy z okazałym stiukowym portalem z postaciami atlantów, to jeden z ciekawszych na Łazarzu.
  • kamienica 8 i 9 na narożniku Kolejowej 55-55a w latach 30-tych  mieściła się siedziba  pierwszego producenta krówek, firmy Feliks Pomorski.
  • Obiekt zabytkowy kamienica z 1910 zaprojektowana prawdopodobnie przez Kazimierza Ulatowskiego albo Kazimierza Rucińskiego

Źródła

  1. Baza systemu adresowego ZGiKM GEOPOZ

Galeria