FANDOM

52° 24.038' N 16° 53.835' E

Długość:256 m
Dzielnice:Grunwald
Zakres numerów:1-23
Kody pocztowe: 60-759 60-760 60-761 60-762

Ten dynks trzeba narychtować, tej!

11.8.14 061

Ulica Juliusza Kossaka znajduje się w dzielnicy Łazarz, biegnie równolegle do ulicy Matejki między ulicami Wyspiańskiego i Grottgera, z jedyną przecznicą ul. Siemiradzkiego. Ulica wytyczona na terenie osiedla Johow-Gelände w 1903 roku nazwana Siemensstrasse (ul. Siemensa). Od 15 listopada 1919 roku patronuje jej Juliusz Kossak (znakomity malarz polski, batalista, mistrz w malowaniu koni), podczas II wojny światowej była zwana Schlütterstrasse.

Przynależność

Ulica/plac należy[1] do rejonu:

Przy ulicy

Przed I wojną zbudowano przy tej ulicy tylko dwa domy (1 i 2). Większa część zabudowy po stronie zachodniej pochodzi z lat 30. XX w.

Domy nr 4–10 i 14–22 po stronie wschodniej powstały w okresie okupacji niemieckiej podczas II wojny światowej i były przeznaczone dla rodzin wojskowych. Warto zwrócić uwagę na płaskorzeźby nad wejściami.

  • nr 1 i 2 - kamienice zbudowane na narożnikach Kossaka i Wyspiańskiego około 1912 roku w ramach osiedla Johow-Gelände. Zbudowane w stylu tzw. Reformarchitektur, wyróżniają się surowością, monumentalizmem i całkowitym brakiem wystroju. Kamienicę nr 2 zbudował Wilhelm Mosenthin.
  • nr 9 – kamienica zbudowana przez Wilhelma Mosenthina, mieszkał tu wielki patriota i pastor ewangelicki - Gustaw Manitius. W 1928 roku stała się ona własnością Polskiego Towarzystwa Ewangelickiego, mieściła się tu sala i biuro parafialne oraz – od strony ul. Siemiradzkiego – mieszkanie proboszcza. Te same funkcje kamienica pełniła po II wojnie światowej, aż do uzyskania przez parafię w 2004 r. własnej działki przy ul. Obozowej.

Źródła

  1. Baza systemu adresowego ZGiKM GEOPOZ

Galeria

Kuknij tyż na...

Losowa wiki