FANDOM

52° 23.958' N 16° 53.943' E

Patron:Józef Chełmoński
Długość:298 m
Czas powstania:1992
Dzielnice:Grunwald, Łazarz
Zakres numerów:1-5, 8-11, 14-23
Kody pocztowe: 60-753 60-754 60-755 60-756
112 11.8.14 063

Ulica Józefa Chełmońskiego

Ulica Józefa Chełmońskiego - biegnie równolegle do ulicy Matejki, prowadzi od Wyspiańskiego do Grottgera.

Przynależność

Ulica/plac należy[1] do rejonu:

Historia

Ulica zabudowana przez Maxa Johowa w roku 1902 wytyczona w ramach osiedla Johow-Gelände, nazwana w 1903 roku „ul. Helmholtza” (niem. Helmholtzstrasse). Obecną nazwę nadano 15 listopada 1919 roku, patronuje jej Józef Chełmoński - wybitny malarz realista.

Przy ulicy

  • Obiekt zabytkowy Nr 1 – narożnikowa z Wyspiańskiego 10, okazała, secesyjna kamienica zbudowana w 1905 r. Pierwszym jej właścicielem był bogaty nauczyciel Nimil Nicklaus. Projektantem Anton Kuntzel. Od 1926 roku w domu tym mieszkała Maria Trąmpczyńska. 27 lutego 1945 r. utworzono w kamienicy Instytut Zachodni, później przeniesiony na Stary Rynek, a obecnie mieści się na ulicy Mostowej 27. Wpisana do rejestru zabytków pod nr A-409 z 5 marca 1995 r.
  • Nr 7 narożnik z ulicą Siemiradzkiego 2 - piękna i pięknie odnowiona kamienica zaprojektowana prawdopodobnie przez Maxa Johowa, zbudowana w 1905 roku. Zdobienia - ryzality, wykusze, taras, szachulec na 3 piętrze, całość zdobi niby wieża z hełmem w narożniku, znajduje się tu piękna klatka schodowa.
  • Nr 20 kamienica - mieściła się tu od stycznia 1951 roku do końca 2005 roku rejonowa stacja pogotowia ratunkowego. Od 1 stycznia 2006 roku została przeniesiona na ul. Rycerską.
  • Nr 21 kamienica powstała około 1912 roku w stylu tzw. reformarchitektur, mieściło się tutaj malutkie kino „Miniaturka”
  • Obiekt zabytkowy Nr 22 - kamienica własna projektanta Karla Roskama zbudowana w 1905 r, ze sztukateriami wykonanymi przez Artura Wagnera. Kamienica trochę wygląda jak wielka willa. Najokazalej prezentuje się ryzalit umieszczony od strony ulicy, biegnący na całej wysokości budynku, zwieńczony neobarokowym szczytem. Monogram Roskama znajduje się na fasadzie budynku. Na elewacji tablica pamiątkowa upamiętniająca postać kompozytora prof. dr Tadeusza Szeligowskiego, który mieszkał i tworzył w tym budynku w latach 19471963 roku. Kamienica wpisana do rejestru zabytków pod nr A-340 z 25 października 1991 r.
  • Nr 23 „Willa Historica” - kamienica narożnikowa Chełmońskiego 23/Wyspiańskiego nr 12 zbudowana 1903-1906, z wieżyczkami, wykuszami, przypomina zamek. Dekoracje tej potężnej kamienicy to motywy plecionek, półkoliste łuki, zaczerpnięte ze sztuki wczesnośredniowiecznej. Kamienica odrestaurowana przez firmę Frili Properties dostała pierwsze miejsce w konkursie „Najlepsze renowacje elewacji kamienic w 2010 roku” organizowanym przez „Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania”.

Galeria

Kuknij tyż na...

Losowa wiki