FANDOM

52° 24.536' N 16° 54.453' E

Długość:209 m
Dzielnice:Jeżyce
Zakres numerów:1, 3-4, 6, 8, 10, 12, 14
Kody pocztowe: 60-815
Autobusy:

Zdjęcia:zobacz pełną galerię
4e 008

Budynek dyrekcji Poznańskiej Kolei Elektrycznej

Ulica Gajowa - ulica na Jeżycach łącząca Bukowską z Sienkiewicza.

Historia

Gajowa została włączona w granice miasta wraz z gminą Jeżyce w roku 1900. Nazywana była wówczas (wraz z przedłużeniem do ulicy Poznańskiej) ulicą Marjańską (niem. Marienstrasse). W roku 1909 fragment od ulicy Sienkiewicza do Poznańskiej wyodrębniono jako ulicę Kochanowskiego.

Nazwę ulica Marjańska przyjęła w roku 1919 Rada Miejska. Decyzji tej nie zaakceptowało jednak prezydium policji. Od roku 1920 ulica nazywa się Gajowa przypominając małe jeżyckie osiedle „Gaj” z XIX wieku (oraz istniejący już w XVI wieku folwark Gaj).

Przynależność

Ulica/plac należy[1] do rejonu:

Przy ulicy

W dawnym mieszkaniu „Iłły” mieści się muzeum poetki, w którym zachowano w niezmienionym stanie układ mebli, obrazy, książki, przedmioty codziennego użytku. W jednym z pokoi zgromadzono pamiątki związane z artystką: pierwsze wydanie „Ikarowych lotów”, dokumenty, świadectwa, fotografie, fotokopie listów. Na fasadzie domu znajduje się tablica pamiątkowa.

Pod koniec życia pod nr 4 mieszkał też Oskar Hoffmann, jeden z najbardziej znanych architektów w Poznaniu w okresie secesji. Przy Gajowej stoi do dzisiaj budynek mieszkalny dla tramwajarzy zbudowany pod koniec XIX wieku

Przed budynkiem dyrekcji od 1981 roku wisi tablica pamiątkowa poświęcona pracownikom komunikacji miejskiej z okazji 25. rocznicy Poznańskiego Czerwca 1956 r.

Warto zobaczyć

Źródła

  1. Baza systemu adresowego ZGiKM GEOPOZ

Galeria