FANDOM

52° 23.737' N 16° 54.135' E

Patron:Antoni Małecki
Długość:591 m
Czas powstania:koniec XIX w.
Dzielnice:Grunwald
Zakres numerów:1-8, 10-31, 33-38
Kody pocztowe: 60-705 60-706 60-707 60-708
Zdjęcia:zobacz pełną galerię

Ten dynks trzeba narychtować, tej!

2 108

Ulica Antoniego Małeckiego - prowadzi od Rynku Łazarskiego do ul. Gąsiorowskich. Niegdyś przecinała ulicę Gąsiorowskich i tworzyła wlot do ul. Głogowskiej - w miejscu przedłużonej PeSTki (gdzie tor targowej bocznicy kolejowej przecina Głogowską). Przecina ulicę Strusia i Kanałową, dobiegają do niej ulice Łukaszewicza i Graniczna tworząc placyk. Jej przedłużeniem w kierunku południowym jest ulica Romana Dmowskiego.

Historia

Ulica została wytyczona pod koniec XIX wieku, w miejscu polnej drogi, otoczonej przez łąki i stawy. Początkowo nazywała się Prinzenstrasse (Książęca). W r. 1900 wraz z Łazarzem przyłączona do Poznania. W roku 1912 przedłużono ją do ulicy Głogowskiej. 5 stycznia 1920 r. jej patronem został Antoni Małecki[1].

W czasie II wojny światowej przemianowano ją na Georgenstrasse (ulicę Georga - Grzegorza).

Przynależność

Ulica/plac należy[2] do rejonu:

Przy ulicy

Już w początkowym okresie istnienia ulica w szybkim tempie została zwarcie zabudowana 3-4 piętrowymi domami czynszowymi. Przed wojną ulicę Małeckiego zamieszkiwali przeważnie rzemieślnicy, urzędnicy i robotnicy, mieszkało też tu kilku artystów malarzy: pod nr 10 Zdzisław Eichler, pod nr 26 Eugeniusz Dąbrowa (Dąbrowski) i pod nr 27 Damazy Kotowski.
  • nr 1 - jeden z najstarszych budynków na tej ulicy to kamienica nr 1 z 1900 roku na narożniku ulicy Gąsiorowskich 9
  • nr 7 - Małeckiego narożnik/Kanałowej 3-4 - kamienica wybudowana przez Ludwika Frankiewicza około 1903 r.
  • nr 11 - na drugim narożniku kamienica zbudowana w 1911 roku, prawdopodobnie też była własnością Oskara Stillera. W budynku 11 mieści się Przychodnia Terapii Uzależnień. W kamienicy narożnej przy Strusia mieściło się w lokalu dzisiejszej przychodni maleńkie kino Wilsona (wspomina o nim Zbigniew Zakrzewski w książce „Ulicami mojego Poznania”)
  • nr 12a - Małeckiego narożnik/Strusia 10 - do lat 80-tych funkcjonowało studio poznańskiego oddziału Telewizji Polskiej
  • nr 16 - z 1902 r. ze sgraffitową dekoracją elewacją. Powstała według projektu pracowni Oskara Hoffmanna, w stylu secesji. Połączone elementy ceglanej licówki w różnych kolorach z bogatą sztukaterią i wielkopłaszczyznowymi dekoracjami w tynku i sgraffito pokrywają powierzchnię fasady.
  • nr 24 - kamienica z wieżyczką na rogu Łukaszewicza/Małeckiego; zaprojektował ją Emil Assmus w latach około 1900-1905. Balkon tej kamienicy przytrzymują Atlanty.
  • nr 25 - kamienica narożnikowa Małeckiego 25 i Graniczna 1, przy skwerku. Powstała około 1900 roku. Skwer znajduje się przy zbiegu ulic Granicznej, Łukaszewicza i Małeckiego.Słynie z hucznych zabaw sylwestrowych – palenia starych mebli. Zaczął tą tradycję podobno pracownik drukarni, który pod koniec roku palił stare kalendarze, teraz w Sylwestra i straż, i policja interweniuje.
  • nr 26 - kamienica na narożniku ulicy Małeckiego 26 i Strusia 9, z elewacją wykładaną ceramiczną cegłą, z dwupiętrowym wykuszem nakrytym balkonem z daszkiem w narożniku. Mieszkał w tym domu wybitny slawista, prof. Uniwersytetu Poznańskiego Edward Klich (1878-1939). Znajduje się tu kultowa pijalnia piwa „Kominek”.
  • nr 27 - kamienica na rogu Małeckiego i Strusia, z ceramiczną dekoracją secesyjną, zbudowana została dla majętnego kupca Oskara Stillera, członka Zarządu Gminy św. Łazarz; nazywana kamienicą „Pod Wiewiórkami” ze względu na portal z wiewiórkami. Prawdopodobnie projekt powstał w pracowni Oskara Hoffmanna, a architektem był Paul Goeldner, współpracownik Hoffmanna.
  • nr 29 - mieści się tu Urząd Dozoru Technicznego - Centralne Laboratorium, wybudowany między starymi kamienicami po wojnie.
  • nr 37 - na drugim narożniku ulicy Gąsiorowskich 7/Małeckiego 37 kamienica projektowana przez Emila Assmusa i zbudowana w latach około 1900-1905.

Źródła

  2. Baza systemu adresowego ZGiKM GEOPOZ

Galeria

Kuknij tyż na...

Losowa wiki