FANDOM

52° 24.523' N 16° 55.506' E

Patron:Konstytucja 3 maja
Długość:128 m
Czas powstania:1804
Dzielnice:Stare Miasto
Zakres numerów:46-49
Kody pocztowe: 61-728
3maja
3 maja

Ulica 3 Maja - łączy plac Wolności z placem Cyryla Ratajskiego. Jej przedłużeniem w kierunku południowym jest ulica Franciszka Ratajczaka, zaś północnym - ulica Karola Libelta.

Przynależność

Ulica/plac należy[1] do rejonu:

Historia

Ulica położona w granicach Starego Miasta, powstała po roku 1804. Łączyła dwa place Nowego Miasta: Królewski (obecnie Cyryla Ratajskiego) i Wilhelmowski (obecnie Wolności).

Do roku 1866 była częścią ulicy Rycerskiej (obecnie Ratajczaka), następnie wydzielona jako Theaterstrasse (nazwa związana z pobliskim budynkiem ówczesnego Teatru Miejskiego - Arkadią). Współczesną nazwę ulica 3 Maja otrzymała 29 sierpnia1919 r.[2]

W okresie okupacji niemieckiej nosiła nazwę Gustloffstrasse.

25 kwietnia 1951 ulica została "wchłonięta" przez ulicę Ratajczaka. Dopiero w czerwcu 1981 r. wydzielono ją ponownie[3].

Przy ulicy

Potrzebujemy twojej pomocy przy edycji tej sekcji.

Odśwież listę obiektów
kamienica nr 45 z roku 1902
zabudowa ulicy pochodzi w większości z lat powojennych a wyjątek stanowi dom własny spółki architektonicznej Hermana Bőhner i Paula Preula. Bryła kamienica rozczłonkowana wieżyczkami i wykuszami, zdobiona znakomitym detalem połączonym z formami szwajcarskimi i imitacją konstrukcji szkieletowej. Dekoracja sztukatorska prawdopodobnie autorstwa Maxa Biagini współpracującego ze spółką.
zabytkowy słup ogłoszeniowy
na narożniku 3 Maja przy placu Wolności

Źródła

  1. Baza systemu adresowego ZGiKM GEOPOZ
  3. „Kronika Miasta Poznania” nr 3-4/1984, s. 23-64, Poznań, Wydawnictwo Miejskie, 1984.

Galeria

Galeria

Kuknij tyż na...

Losowa wiki