FANDOM

52° 24.579' N 16° 56.111' E

Długość:435 m
Dzielnice:Stare Miasto
Zakres numerów:1-2, 4-13, 15, 19-20, 26-30, 32-35
Kody pocztowe: 61-759 61-761
Zdjęcia:zobacz pełną galerię
Ulica Żydowska

Ulica Żydowska - jedna z ulic średniowiecznych, powstała tuż po założeniu miasta autonomicznego. Równolegle nosiła także nazwę ulicy Sukienniczej[1]. Na ulicy znajdują się liczne puby, kawiarnie i restauracje. Charakterystycznym budynkiem jest synagoga, później przebudowana przez Niemców na pływalnię miejską.

Historia

Getto

Z powodu wczesnego napływu Żydów, przydzielono im tę ulicę jako getto. W wieku XV ulica nazywała się Sukienniczą i Żydowską, później tylko Żydowską. Do getta należały także niektóre boczne uliczki, „mała żydowska” i „żydowska wroniecka”. Na samej Żydowskiej mieszkali zresztą także chrześcijanie i magistrat pilnował, aby domy chrześcijańskie nie przechodziły w ręce żydowskie. Getto obowiązywało do pożaru miasta w roku 1803.

Walka o zmianę nazwy

Po roku 1803 Żydzi mogli osiedlać się w mieście gdzie chcieli, choć praw obywatelskich jeszcze nie uzyskali. Pomimo swobody osiedlania, znaczna część Żydów wciąż mieszkała na starej ulicy. W późniejszych latach niestrudzenie próbowano zmienić historyczną nazwę, gdyż większość Żydów uważało ją za obraźliwą. Przez wiele lat bezskutecznie wnoszono wiele pism do Magistratu. Wreszcie na wniosek z roku 1918, tłumaczący, że z powodu nazwy ulicy mieszkania w niej stoją puste, władze miejskie zgodziły się na zmianę. 10 lipca 1918 roku przemianowano ją na ul. Michała Herza (niem. Michael Herz-Strasse)[1]. Jednak niespełna rok później (16 czerwca 1919 r.) władze polskie przywróciły jej historyczną nazwę ulicy Żydowskiej.

Przy ulicy

Potrzebujemy twojej pomocy przy edycji tej sekcji.

Odśwież listę obiektów
  • Obiekt zabytkowy Żydowska 1 - kamienica
  • Obiekt zabytkowy Żydowska 2/3 - kamienica
  • Obiekt zabytkowy Żydowska 32 - dom mieszkalny

Deptak

12 maja 2013 ulica stała się deptakiem[2].

Źródła

  1. 1,0 1,1 NAZWY POZNAŃSKICH ULIC w: „Kronika Miasta Poznania” nr 3-4/1984, Poznań, Wydawnictwo Miejskie, 1984.
  2. tvn24.pl - Deptak na urodziny ul. Żydowskiej

Galeria