FANDOM

52° 24.407' N 16° 56.055' E

Długość:59 m
Dzielnice:Stare Miasto
Zakres numerów:2, 6-10, 12
Kody pocztowe: 61-840
1 Fara.jpg

Ulica Świętosławska

Ulica Świętosławska - sięgająca swą historią średniowiecza, ulica biegnąca od południowo-wschodniego rogu Starego Rynku do Fary.

Historia

Na samym początku ulica nazywana była Kozią, następnie Świętosławską, znacznie rzadziej Jezuicką.

Jezuici trafili do Poznania w roku 1570, posiadali oni kościół św. Stanisława (obecna Fara), klasztor i kolegium. Zakon został zniesiony w roku 1773.

W wieku XIX przyjęła się powszechnie nazwa ulica Jezuicka, którą w brzmieniu polskim ustalono oficjalnie w roku 1919[1]. Obecną nazwę, nawiązującą do historycznej, nadano w roku 1935[2].

W trakcie okupacji niemieckiej nosiła nazwę Albrecht-Dürer-Strasse[3].

30 września 2003 r. z okazji 30-lecia Polskiego Teatru Tańca na rogu ul. Koziej i Świętosławskiej odbyło się taneczne spotkanie z cyklu „Teren prywatny”.

Przy ulicy

  • Obiekt zabytkowy.svg Świętosławska 6 - kamienica
  • SymbolRestaurant.svg Świętosławska 9 - Cocorico
  • Obiekt zabytkowy.svg Klasztorna 11 - Fara
  • Na narożniku ulicy Świętosławskiej i Koziej figura Chrystusa z poł. XVI wieku.

Źródła

  2. Nazwy poznańskich ulic. Przemiany i trwanie: wieki XIV-XX w: „Kronika Miasta Poznania” nr 3-4/1984, s. 43, Poznań, Wydawnictwo Miejskie, 1984.
  3. OD DURERA DO PIRSCHERA Uwagi o nazwach ulic w okupowanym Poznaniu w: „Kronika Miasta Poznania” nr 2/2009, Poznań, Wydawnictwo Miejskie, 2009.

Galeria

Kuknij tyż na...

Losowa wiki