FANDOM

52° 24.100' N 16° 55.934' E

Długość:334 m
Czas powstania:poł. XIX w.
Dzielnice:Stare Miasto
Zakres numerów:1-7, 9-21
Kody pocztowe: 61-877 61-878 61-879
Tramwaje:

Zdjęcia:zobacz pełną galerię
Ulica Łąkowa - 1916

Łąkowa na pocztówce z 1916 r.

Ulica Łąkowa - biegnie od ulicy Strzeleckiej do Królowej Jadwigi na terenie dawnego przedmieścia zwanego Piaski.

Historia

Ulica została wytyczona w połowie XIX w. i otrzymała nazwę Wiesenstrasse (ulica Łąkowa), która wiązała się z Łąkami Karmelickimi, ku którym biegła ulica. W roku 1913 Łąkową przedłużono przez tereny wałowe w kierunku południowym od ówczesnej Wallstrasse (pol. ulica Wałowa, obecnie Krakowska) do Burggrafen Ring (Królowej Jadwigi).

Nazwę w brzmieniu polskim nadano ulicy 16 czerwca 1919 r.[1]

Przy ulicy

  • Szkoła Budownictwa - Na ulicy Łąkowa 11 /Krakowska/ Rybaki nr 17 / – Szkoła Budownictwa. Druga połowa XIX wiek to rozwój budownictwa, potrzeba fachowców to i potrzeba szkoły szkolącej budowlańców. Powołano więc szkołę budowlaną na Rybakach. W latach 1891-1893 dla szkoły wybudowano nowy budynek w stylu charakterystycznym dla pruskiego budownictwa użyteczności publicznej. Po niemiecku nazywała się Baugewerkschule, teraz Zespół Szkół Budowlanych im. Gen. Władysława Andersa. Z okazji nadania szkole imienia do szkoły przyjechała w 2008 r Irena Anders wdowa po generale.. Wpisana do rejestru zabytków nr A 280 z 13. 03.1985r.
  • Nr 4,4a i 4b - imponująca kamienica. Obiekt zbudowano w pierwszym dziesięcioleciu XX wieku dla przedsiębiorcy Widermanna. W 1921 roku właściciel odsprzedał kamienicę zakonowi elżbietanek, które urządziły w niej siedzibę nowicjatu. W czasie wojny budynek zajęli Niemcy. Odzyskany przez zakonnice po 1945 roku służy im do dziś. Kamienica formie neorenesansowej, elewacja z ceramicznej cegły, w narożniku cylindryczna wieża nakryta stożkowym hełmem, wykusze, loggie, balkony, ozdobne szczyty w dachu
  • Szpital Elżbietanek” - Dom Prowincjalny Św. Elżbiety.
  • Nr 16 u zbiegu ulic Łąkowej 16 i Kwiatowej 7 piękna neorenesansowa kamienica zbudowana w 1905 r. dla inwestora budowlanego J. Straussa. Trzy wykusze, dwa na skrzydłach, trzeci tworzy łącznik w narożniku. Elewacje z miodowej cegły licówki i dekorowanych sztukateriami tynków. Narożnik kamienicy zwieńczył neobarokowy szczyt z inicjałami JS i rokiem jej budowy.
  • Nr 15 Kamienica Jana Murkowskiego na narożniku ulicy Łąkowa 15 i Kwiatowej 8 o secesyjnej dekoracji. Projekt Oskara Hoffmanna. Budynek czterokondygnacyjny z piątą ukrytą w dachu. Wydatny szczyt zdobiony maską kobiety nad okrągłym wykuszem i balkonem. Kute balustrady balkonów wpisana do rejestru zabytków nr A- 402 z 08.01.1993
  • nr 20 Jedna z najładniejszych kamienic na narożniku ulicy Łąkowej 20 i Kopernika 8 zbudowana w początkowych latach XX wieku w duchu renesansu północnego. Fasady licowane nietynkowaną, ceramiczną cegłą, narożnik z wykuszem i oryginalnym hełmem w zwieńczeniu, drugi wykusz od strony ulicy Łąkowej, mansardowy dach z facjatami kryje dodatkową, użytkową kondygnację, ozdoby sztukatorskie. Mansardowy dach z facjatami kryje dodatkową, użytkową kondygnację .. Od strony Kopernika przejazd bramny a od Łąkowej wejście na klatkę schodową.

Źródła

Galeria