Fandom

Wszystko o Poznaniu

Turbo

5428stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Turbo, circa 1990.jpg

Turbo w składzie przed rozłamem w 1990 roku. Od lewej: Andrzej Łysów, Robert "Litza" Friedrich, Wojciech Hoffmann, Tomasz Goehs i Grzegorz Kupczyk.

Turbo - Kometa Halleya05:23

Turbo - Kometa Halleya

„Kometa Halleya” z płyty „Kawaleria szatana” (1987)

Turbo - założony w Poznaniu w styczniu 1980 r. zespół heavymetalowy, zaliczany obok grup TSA i KAT do tzw. Wielkiej Trójcy Polskiego Metalu. Pierwszy skład tworzyli Henryk Tomczak (basista i założyciel zespołu), Wojciech Hoffmann (gitara), Wojciech Anioła (perkusja) oraz Wojciech Sowula (wokal). W listopadzie 1980 roku za mikrofonem staje Piotr Krystek.

Grupa nagrywa kolejne utwory, które coraz częściej goszczą na falach radiowych. W zespole dochodzi do licznych zmian. Odchodzą jego założyciel Henryk Tomczak, zastąpiony przez Piotra Przybylskiego. Drugim gitarzystą zostaje Andrzej Łysów, a nowym wokalistą - Grzegorz Kupczyk.

Dorosłe dzieci

W 1982 roku Turbo debiutuje albumem Dorosłe dzieci, z którego pochodzi najbardziej znany, tytułowy utwór - Dorosłe dzieci. Zespół koncertuje m.in. na łódzkim Rockowisku i Jarocinie. W składzie zespołu dochodzi do kolejnych zmian.

Kolejne albumy

Po sukcesie debiutanckiej płyty, będącej mieszanką hard rocka i brytyjskiego heaby metalu, wydawca zaczyna naciskać na zespół, aby złagodzić nieco brzmienie. Wynikiem tych nacisków jest album Smak ciszy z 1985 roku - płyta łagodniejsza od debiutanckiego albumu, lecz niepozbawiona ostrych riffów i charakterystycznego wokalu Kupczyka.

Wydana w 1987 roku Kawaleria szatana na stałe wpisuje poznańską grupę w kanon polskiego heavy metalu. Kolejny album, nagrany w 1987 roku Ostatni wojownik, przynosi również kolejną zmianę stylu na trash metal inspirowany nagraniami Metalliki. Płyta ta zostaje również wydana w całej Europie w wersji anglojęzycznej pod tytułem Last Warrior. W 1989 roku ukazuje się pierwsze koncertowe wydawnictwo grupy - Alive!. W tym samym roku ukazują się Epidemie, wkrótce zostaje nagrana wersja anglojęzyczna - Epidemic.

Rozłam grupy i próby reaktywacji

W 1990 roku dochodzi do rozłamu w zespole Turbo - odchodzą Grzegorz Kupczyk i Andrzej Łysów. Obowiązki wokalisty przejmuje Robert Friedrich. W nowym składzie Turbo wydaje płytę Dead End, jednak brak koncertów i konflikty w zespole powodują jego rozpad. W międzyczasie ukazują się kolejne kompilacje z nagraniami grupy.

W 1995 roku Turbo gra koncert w Poznaniu w składzie Wojciech Hoffmann, Grzegorz Kupczyk, Bogusz Rutkiewicz oraz Marcin Białożyk – gitara i Szymon Ziomkowski – perkusja. Świetne przyjęcie powoduje, że 1 stycznia 1996 r. Turbo oficjalnie wznawia swoją działalność. W 1999 roku firma Metal Mind Productions wydaje dyskografię Turbo na CD.

W roku 2001, po 10 latach przerwy, ukazuje się kolejny studyjny album - Awatar, będący kolejną zmianą stylu i zawierający sporo eksperymentów. Niezadowolenie muzyków z płyty oraz konflikt z wydawcą spowodował kolejną przerwą w działalności. W tym czasie muzycy skupiają się na swoich solowych projektach.

Zawieszenie działalności

Turbo powraca jeszcze w roku 2004 roku z płytą Tożasamość oraz jej anglojęzyczną wersję Identity (wydaną rok później). Mimo tego ciągle dają znać o sobie konflikty na linii zespół - wydawca. Dodatkowo kiepska sytuacja na polskim rynku muzycznym skutkuje zawieszeniem działalności Turbo na czas nieokreślony. Członkowie zespołu skupiają się na swoich własnych muzycznych projektach - Wojciech Hoffmann kontynuuje swoją karierę solową, Grzegorz Kupczyk pracuje z zespołem CETI, a Bogusz Rutkiewicz z zespołem Gotham.

W roku 2010 Robert Friedrich założył w Poznaniu grupę Luxtorpeda, zapraszając do składu m.in. byłego perkusistę Turbo Tomasza Krzyżaniaka.

Kuknij tyż na...

Losowa wiki