FANDOM

TrolejbusS1

Trolejbus Poznańskiej Kolei Elektrycznej (1930)

Trolejbus rozkład jazdy 1930

Pierwszy rozkład jazdy trolejbusów opublikowany w "Dzienniku Poznańskim" (1930)

Trolejbus Plac Wolności

Jazda próbna trolejbusu na placu Wolności przed uruchomieniem pierwszej linii w roku 1930

Trolejbusy w Poznaniu - pierwsza w Polsce sieć linii trolejbusowych. Uruchomiona została 12 lutego 1930 r. i funkcjonowała do 29 marca 1970 r. W stolicy Wielkopolski funkcjonowało (w szczytowym okresie tej formy komunikacji) 6 linii, a tabor obejmował od 3 do 30 trolejbusów.

Pierwsza linia

Pierwsza linia trolejbusowa została oficjalnie otwarta 12 lutego 1930 roku o godzinie 11. Na uroczystości otwarcia zebrali się urzędnicy wojewódzcy i miejscy, a poświęcenia dokonał ks. Antoni Chilomer. Pierwsza trasa (o długości 2,2 km) obejmowała przystanki: Rynek Śródecki  – ul. Bydgoskaul. Zawadyul. Wiejska. Mieszkańcy ze względu na brak szyn, nazywali trolejbusy „biednymi tramwajami”, „Ilustracja Poznańska” pisała natomiast, że „troleybusy są to tramwaje bez szyn, pobierające napęd elektryczny z drutów, podobnie jak tramwaje”.

Poznań, uruchamiając komunikację trolejbusową, znalazł się w awangardzie nie tylko w kraju, ale i na świecie - powstanie współczesnego trolejbusu określa się bowiem na lata 1928-1930.

Ówczesny tabor (zasilany prądem o napięciu 550 V) został zakupiony w roku 1929 w Anglii:

  • jeden trolejbus o pojemności 30 pasażerów,
  • dwa podwozia trzyosiowe, na bazie których powstały w warsztatach miejskiego przewoźnika dwa pojazdy mieszczące 60 pasażerów.

W roku 1938 trolejbusy przebyły 162 386 wozokilometrów i przewiozły 939 624 pasażerów[1].

II wojna światowa

W latach 1939-1944 powstały dwie kolejne linie. Pierwsza: Rynek Śródecki - os. Warszawskie (budowa została rozpoczęta jeszcze przed wybuchem wojny, linia otwarta przez Niemców 6 września 1941 roku do ul. Kostrzyńskiej, ostatecznie doprowadzona do Osiedla Warszawskiego w roku 1946). Druga: z zachodniej części miasta do wojskowego lotniska w Ławicy.

21 stycznia 1945 r. przewozy komunikacji miejskiej zostały wstrzymane ze względu na zbyt duże zniszczenia w wyniku działań wojennych. Wszystkie trolejbusy zostały zgromadzone w okolicach Rynku Śródeckiego i przy Ogrodzie Botanicznym. Obsługiwane ówcześnie pojazdy:

  • ​6 trolejbusów Dynamo (sprowadzone przez Niemców w 1943 r.; do ruchu udało się włączyć 3 lub 4 pojazdy tego typu)

Okres powojenny

Pętla Osiedle Warszawskie trolejbus

Trolejbus typu Vetra linii 102 na pętli trolejbusowej Osiedle Warszawskie

Trolejbus Poznań 02

Skoda 8Tr na Rynku Śródeckim (1961)

Trolejbus przed Katedrą - 1965

Trolejbus przed Katedrą w roku 1965

Po zakończeniu II wojny światowej zaczęto stopniowo przywracać ruch trolejbusowy w Poznaniu. Od 1 marca 1946 r. (linia Ogród BotanicznySytkowo) do 25 sierpnia 1947 r. (ul. Główna). Kursujące ówcześnie linie oznaczane były literami alfabetu w odwrotnej kolejności (od Z), w odróżnieniu od linii autobusowych, które były oznaczane literami od A. Kursujące ówcześnie linie:

W lutym 1954 r. nastąpiła zmiana numeracji przy obecnym stanie 6 linii:

  • 101: ul. Mostowa – Zawady (linia Z)
  • 102: ul. Mostowa – Antoninek (linia W)
  • 103: Ogrody – Smochowice (linia U)
  • 104: Dworzec Poznań Garbary – Naramowice (linia T)
  • 105: ul. Pułaskiego – ul. Wilczak (linia S)
  • 106: Dworzec Poznań Garbary – ul. Umultowska (połączenie linii T i S)

Ostatni kurs

Trolejbus

Ostatni trolejbus na pętli Ogrody (ul. Dąbrowskiego)

29 marca 1970 roku z pętli na Ogrodach na swój ostatni kurs wyjechał poznański trolejbus.

Ciekawostki

  • W okresie powojennym 3 lutego 1952 r. jeden z trolejbusów jadący Mostem Cybińskim wpadł w poślizg i wleciał do zamarzniętej rzeki. Kilkanaście osób zostało rannych, a sześcioro poniosło śmierć na miejscu.
  • Linie nigdy nie były ze sobą bezpośrednio połączone, tworząc trzy niezależne od siebie sieci. Pojazdy poza nią były holowane przez pogotowie techniczne.
  • Jedną z pozostałości po sieci trolejbusowej jest słup podtrzymujący sieć trakcyjną przy ulicy Wiejskiej wybudowany w 1941 roku.
  • W listopadzie 2012 roku urzędnicy miejscy przedstawili plan odtworzenia linii trolejbusowej na Naramowice zamiast tramwaju, co spotkało się z dezaprobatą, gdyż nie ma możliwości podłączenia się pod istniejącą linię tramwajową i trzeba by było zbudować osobne zaplecze techniczne dla małej ilości pojazdów[2].

Źródła

  1. Jerzy Marchwicki i Edmund Nadolski, Sto lat komunikacji miejskiej w Poznaniu (1880 - 1980)
  2. Nowy pomysł dla Naramowic: trolejbus!