Fandom

Wszystko o Poznaniu

Tadeusz Perkitny

5425stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Tadeusz Perkitny.jpg

Tadeusz Perkitny w Indochinach

Tadeusz Perkitny - ur. 31 maja 1902 roku w Poznaniu. Profesor doktor habilitowany, technolog drewna. Autor wielu książek i globtrotter.

Wyprawa wokoło świata

Wielki uczony-przyrodnik powstać może w bibliotece i laboratorium, temu nikt nie zaprzeczy, ale wielki przyrodnik z duszą przyrodnika rodzi się tylko gdzieś bardzo daleko, wśród samotnych ścieżek, gwiazd i mgieł wszechświataTadeusz Perkitny

26 sierpnia 1926 po otrzymaniu dyplomu inżyniera leśnika, wraz z kolegą Leonem Mroczkiewiczem, udali sie na wyprawę dookoła świata. Jak sam twierdził, mieli w kieszeni jedynie sto złotych i niezbędny sprzęt. Za cel wyprawy obrali poznania światowych drzewostanów, praca w zawodzie leśnika w różnych miejscach świata oraz ogólnie pojętą przygodę. Z racji braku funduszy kolejne etapy podróży finansowali pracując w odwiedznych krajach

Trasa awanturniczej eksapady (jak sam ją nazywał w swoich książkach) prowadziła przez Europę Północną i Zachodnią, Amerykę Południową, Azję Południowo-Wschodnią i Afrykę centralną. Podczas podróży odwiedzili Szwecję, Norwegię, Holandię, Francje, Brazylię, Argentynę, Chile, Meksyk, Stany Zjednoczony, Wyspy Hawajskie, Japonię, Chiny, Indochiny, Półwysep Malajski, Cejlon, Tanzanię, Kongo, Senegal, Maroko, Hiszpanię, Włochy, Austrię i Czechosłowację.

W Poznaniu (16 lutego 1930 r.) zostali przywitani przez rozentuzjazmowany tłum. Podczas podróży zyskali niemała sławę, głównie ze względu na regularnie publikowane w Kurierze Poznańskim sprawozdania z wyprawy do egzotycznych miejsc.

Po powrocie wyprawę do okoła świata Perkitny opisał w książkach pt. "Z setką złotych dookoła świata" i "Okrążmy świat raz jeszcze".

Druga wojna światowa

Podczas kampanii wrześniowej Tadeusz Perkitny, posiadając stopień porucznika, wziął udział jako dowódca Kompanii Łączności 15 Dywizji Piechoty. Pojmany do końca wojny przebywał w niemieckiej niewoli. Z pobytu w oflagach, pochodzi napisana przez niego sztuka teatralna zatytułowana „Droga do źródeł” wystawiana w kilku polskich teatrach, m.in. w poznańskim Teatrze Polskim (premiera 9 listopada 1945).

Po wojnie

W roku 1982 otrzymał tytuł Doktora honoris causa Wydziału Technologii Drewna Akademii Rolniczej im. Augusta Cieszkowskiego oraz Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.

Zmarł w 1986 r.

W roku 1992 powstała Wielkopolska Fundacja Naukowa im. Tadeusza Perkitnego, wspierająca interdyscyplinarne badania z dziedziny rolnictwa, leśnictwa, drzewnictwa i ochrony środowiska.

Kuknij tyż na...

Losowa wiki