FANDOM

Tablica pamiątkowa ofiar Wojewódzkiego Urzędu Bezpieczeństwa Publicznego

52° 24.491' N 16° 55.467' E

Quote3  W latach 1945-1953

na tym miejscu znajdowało się
więzienie śledcze Wojewódzkiego
Urzędu Bezpieczeństwa Publicznego.
W jego kazamatach byli poddawani
torturom i ginęli Polacy,
ofiary terroru stalinowskiego.
Cześć ich pamięci.

  Quote2
Związek Więźniów Politycznych okresu stalinowskiego, Oddział Wielkopolska
Poznań, sierpień 1990

Tablica pamiątkowa ofiar Wojewódzkiego Urzędu Bezpieczeństwa Publicznego - tablica znajdująca się przy ulicy 27 Grudnia upamiętniająca ofiary więzienia śledczego Wojewódzkiego Urzędu Bezpieczeństwa Publicznego odsłonięta 15 sierpnia 1990 r. Tablicę wmurowano w miejscu, w którym znajdował się budynek więzienny będący w latach 1945-1953 miejscem tortur i mordów z wyroków sądów kapturowych oraz wykonywanych bez wyroków na więźniach politycznych.

Tablica, odsłonięta w 70. rocznicę odwrotu bolszewików znad Wisły, była pierwszą w Wielkopolsce poświęconą pamięci ofiar systemu komunistycznego. Przedstawia ona kratę więzienną spoza, której spoglądają głowy więźniów oraz wyciągnięte dłonie trzymające kratę. Sentencja znajdująca się na tablicy została zaproponowana przez Józefa Urbanowicza, ówczesnego prezesa Związku Więźniów Politycznych Okresu Stalinowskiego Oddział Wielkopolska.

Odsłonięcie

Odsłonięcia tablicy pamiątkowej dokonał Prezydent Miasta Poznania Wojciech Szczęsny Kaczmarek w asyście najstarszych stażem byłych więźniów politycznych okresu stalinowskiego: Józefa Kmiecika i Antoniego Dzieciuchowicza.

Źródła

Kuknij tyż na...

Losowa wiki