FANDOM

Szosa Okrężna (niem. Ringchaussee, Ringstrasse[1]) - szosa zbudowana wokół Poznania w latach 80. XIX wieku wraz z budową fortyfikacji. Była ona drogą rokadową (biegnącą równolegle do ewentualnego frontu) łączącą forty zewnętrzne. Z czasem jej kolejne fragmenty oznaczane były odrębnymi nazwami.

Od Szosy Okrężnej odchodziły do fortów krótkie drogi dojazdowe (Zufuhrweg), a do miasta prowadziły drogi promieniowe (Radialstrasse), zwykle pokrywające się z już istniejącymi publicznymi drogami wylotowymi z Poznania[1] (jak np. ulica Urbanowska prowadząca do Fortu VIa).

Historia

Budowa pełnego układu drogowego trwała w latach 1878-1891[1].

Przebieg na planie współczesnego Poznania

Przebieg szosy okrężnej dobrze odwzorowują we fragmentach współczesne ulice: oraz w prawobrzeżnym Poznaniu: Powstała w ten sposób obwodnica przerwana była na południu i północy korytem Warty. Na południu przeprawę zapewniał most kolejowy w Dębinie (możliwe było zorganizowanie obok niego przeprawy promowej lub mostu wojskowego). Na północy rzeka przerywała szosę okrężną na Nadolniku, w miejscu, gdzie obecnie znajduje się most Lecha.

Źródła

  1. 1,0 1,1 1,2 twierdza.poznan.pl - Drogi twierdzy Poznań