Fandom

Wszystko o Poznaniu

Szkoła przy Berwińskiego

5411stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Szkola berwinskiego.jpg

Budynek szkolny przy ul. Berwińskiego

52° 23.885' N 16° 54.094' E

Szkoła Berwińskiego2.jpg

Szkoła przy ul. Berwińskiego w Poznaniu

Budynek szkolny przy ul. Berwińskiego zbudowano w latach 1903-1905 na obszarze byłej szkółki drzew Towarzystwa do Upiększania Miasta.

Historia

Projekt budynku powstał w Miejskim Urzędzie Budowlanym pod kierunkiem Heinricha Gruedera. Autorem rozwiązania przestrzennego był inspektor budowlany Feliks Moritz. Powstała tu szkoła średnia (IV Mitteschule).

W latach 1924-25 sala gimnastyczna służyła jako tymczasowe miejsce zamieszkania dla przybywających z Niemiec Polaków, którzy zdecydowali się na stały powrót do kraju.

W okresie II wojny światowej budynek pełnił rolę szpitala wojskowego. Po wojnie przywrócono obiektowi funkcje szkoły.

W latach 70-tych w budynku mieściły się cztery szkoły podstawowe: Nr 9, Nr 15, Nr 26, Nr 43. Obecnie mieści się tam Szkoła Podstawowa Nr 26.

Budynek został wpisany do rejestrów zabytków pod nr A-222 od 23 maja 1979 r.

Architektura

Szkoła posiadała: 3 aule, 28 klas, nowocześnie wyposażony gabinet fizyczny oraz salę gimnastyczną. Ogólnie w szkole mogło się uczyć 1100-1600 uczniów. Oprócz pomieszczeń o funkcji bezpośrednio dydaktycznej, szkoła posiadała gabinet rektora, pokoje nauczycielskie i konferencyjne oraz magazyny pomocy szkolnych.

Budynek ma elewację z żółtej cegły klinkierowej, wybudowany jest w stylu neorenesansu.

Kuknij tyż na...

Losowa wiki