Fandom

Wszystko o Poznaniu

Struga Karmelicka

5428stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Struga Karmelicka mapa 1400.jpg

Pierwotny przebieg Strugi Karmelickiej na planie z XV-wiecznego Poznania

Struga Karmelicka mapa 1888.jpg

Przebieg Strugi Karmelickiej (po utworzeniu grobli w jej południowej części) na planie z roku 1888

Struga Karmelicka (in. Struga Karmelitańska, Kamionka) - jedna z odnóg Warty biegnąca na południe od ścisłego centrum Poznania. Jej wody wpadały do Zgniłej Warty w pobliżu placu Bernardyńskiego. Zasypana pod koniec wieku XIX wieku.

Nazwa strugi pochodzi od zakonu Karmelitów znajdującego się w południowej jej części, lokowanego w roku 1399.

Obecnie jej XIX-wieczny przebieg dobrze wyznaczają ulica Świętej Marii Magdaleny, teren szpitala onkologii i ulica Łąkowa.

Historia

Struga Karmelicka w okresie średniowiecza oddzielała się od Warty w rejonie współczesnej ulicy Jordana na Wildzie. Zataczając szeroki łuk na zachód od Warty wyznaczała żyzne łąki zwane Polami Karmelickimi, następnie wpływała między osady Półwieś, Czapniki i Gąska na zachodzie oraz Rybaki i Piaski na wschodzie. Dalej wody strugi biegły między Poznaniem a Chwaliszewem uchodząc do Warty w rejonie obecnego Mostu Chrobrego.

Woda ze strugi była intensywnie wykorzystywana przez lokowane nad nią osady podpoznańskie, przez co można przypuszczać iż jej poziom był bardzo niski.

W roku 1820 wytyczona została Droga Dębińska, co spowodowało utworzenie grobli w południowej części strugi - stała się ona de facto starorzeczem. Ostatecznie struga została zasypana, po wybudowaniu nowego systemu kanalizacji, w końcu wieku XIX.

Pozostałości

  • Na ogrodach działkowych przy Drodze Dębińskiej znajdują się fragmenty starorzecza Strugi Karmelickiej.
  • Średniowieczny przebieg strugi upamiętniony jest w nazwie ul. Karmelickiej na Rybakach, w osi której płynęły jej wody.

Kuknij tyż na...

Losowa wiki