Fandom

Wszystko o Poznaniu

Stary Rynek

5428stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

100%

52° 24.503' N 16° 56.015' E

Obiekt zabytkowy.svg

Obiekt wpisany do
rejestru zabytków pod nr A-195
w dniu 10 listopada 1972 r.[1]

Rynek z lotu ptaka.jpg

Rynek z lotu ptaka

Stary rynek 189x.jpg

Stary Rynek w latach 90. XIX wieku

Stary-rynek-z1.jpg
Stary-rynek-z2.jpg
Stary-rynek-z3.jpg

Stary Rynek - trzeci co do wielkości rynek w Polsce (pow. 2 ha), istniejący w zasadniczo niezmienionym kształcie od czasu lokacji miasta na lewym brzegu Warty w roku 1253.

Posiada typowy dla miast średniowiecznych układ regularnego kwadratu (o boku długości 141 m). W jego wnętrzu stoi Ratusz, obok niego jatki, budki kupieckie i rzemieślnicze.

Z każdego narożnika Rynku wybiegają po dwie ulice będące przedłużeniem jego boków. Dodatkowo każdy bok dzielony jest przez ulicę na dwie grupy domów po 8 kamienic.

Historia

Stary Rynek w momencie lokacji miasta stanowił 10% jego całkowitej powierzchni. Wybiega z niego 12 ulic, z czego cztery (Wodna, Wielka, Wroniecka i Wrocławska) prowadziły do średniowiecznych bram miejskich.

Information icon.svg Dowiedz się więcej w: Mury miejskie

Wkrótce po lokacji wzniesiono Ratusz oraz Wagę Miejską. Zabudowa Rynku pełniła wówczas funkcje administracyjne oraz handlowe.

Budynki murowane

Po roku 1945

Po II wojnie światowej Stary Rynek stracił dominującą rolę handlowo-usługową. Sklepy zostały w latach 70-tych stopniowo wyparte przez kawiarnie i restauracje.

Od początku poznańskiej komunikacji miejskiej na Starym Rynku kursowały tramwaje - od roku 1880 konne, a po roku 1898 elektryczne. Od 17 marca 1955 r. na Rynek nie dociera już żadna „bimba[2].

Information icon.svg Dowiedz się więcej w: Pętla Stary Rynek

W latach 50-tych powstały na miejscu dawnego arsenału oraz sukiennic budynki galerii Arsenał oraz Muzeum Wojskowe. Pod koniec lat 60-tych wymieniono, pochodząca z końca XIX wieku, nawierzchnię. W roku 1970 Stary Rynek zamknięto dla ruchu kołowego.

Rynek współcześnie

Rynek otaczają przeważnie dwupiętrowe kamienice, które swego czasu były – oprócz mieszkań – także warsztatami i sklepami. Dziś warsztaty i większość sklepów zniknęła z panoramy Rynku, pozostały mieszkania, trochę sklepów i mnóstwo restauracji, kawiarni i pubów. Nikt już nie handluje na straganach, poza sprzedawcami pamiątek lub w czasie Jarmarku Świętojańskiego, który odbywa się w czerwcu.

W kwietniu 2015 r. na Rynku rozpoczęto prace archeologiczne. Głębokie na 4 metry wykopy pojawią się pod ratuszem przy Pręgierzu, między Pałacem Działyńskich a budynkiem Wagi, zaś trzeci na wylocie ul. Jana Baptysty Quadro, nieopodal pomnika Bamberki. Są to pierwsze tak szeroko zakrojone badania archeologiczne na głównym placu miasta[3].

Stary Rynek, a Nowy Rynek

Przez długie stulecia swego istnienia Stary Rynek, zwał się po prostu Rynkiem. Dopiero w wieku XIX, dla odróżnienia go od Nowego Rynku, przed jego nazwą pojawił się przymiotnik „Stary”. Nową nazwę w brzmieniu polskim ustalono urzędowo 16 czerwca 1919 roku.

Interesujące obiekty

Oprócz urokliwych kamieniczek, o kształcie Starego Rynku decydują też Ratusz i Waga Miejska, Odwach, pałace Mielżyńskich i Działyńskich, domki budnicze z podcieniami, pomnik Bamberki, pomnik św. Jana Nepomucena, cztery fontannyProzerpiny, Marsa, Apollina i Neptuna – czy pręgierz, ulubione miejsce spotkań poznaniaków, Muzeum Instrumentów Muzycznych . Latem jest tu mnóstwo kawiarnianych ogródków, a przez cały rok na rynku można spotkać gołębie.

Pierzeje

Pierzeja wschodnia Starego Rynku
od ulicy Wielkiej do Wodnej, przedziela ją ulica Woźna. Przy tej pierzei ciekawe kamienice i każda z kawałkiem historii
Pierzeja południowa Starego Rynku
rozpoczyna się od ulicy Świętosławskiej kończy na ulicy Szkolnej, przedziela ją ulica Wrocławska
Pierzeja zachodnia Starego Rynku
od ulicy Paderewskiego do Zamkowej, przedzielona ulicą Franciszkańską
Pierzeja północna Starego Rynku
od Rynkowej do Żydowskiej, przedziela ją ulica Wroniecka

Źródła

  2. Sto lat komunikacji miejskiej w: „Kronika Miasta Poznania” nr 4/1979, s. 17-54, Poznań, Wydawnictwo Miejskie, 1979.
  3. gloswielkopolski.pl - Poznań: Archeolodzy rozpoczęli wykopaliska na Starym Rynku. Co znajdą?

Galerie

Rynek na starych fotografiach

Zniszczenia wojenne

Rynek na starych pocztówkach

Stary rynek i oba ratusze.jpg

Współcześnie

11 ujęć

Kuknij tyż na...

Losowa wiki