Fandom

Wszystko o Poznaniu

Stare koryto Warty

5411stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Chwaliszewo z lotu ptaka .jpg

Stare koryto i Most Chwaliszewski z lotu ptaka - lata 50.

52° 24.449' N 16° 56.562' E

Czartoria, Fort Radziwił, Kaponiera.jpg

Stare koryto Warty. Zdjęcia z końca XIX wieku. Z lewej widać Chwaliszewo, w tle Fort Radziwiłł po prawej Kaponiera Warciana.

Stare koryto Warty 1938.jpg

Projektowany nowy przebieg koryta Warty na planie z roku 1938

Warta - rzeka (nie do) Poznania - Ciekawostki Poznańskie09:43

Warta - rzeka (nie do) Poznania - Ciekawostki Poznańskie

Film o zmianie koryta Warty

Stare koryto Warty - pierwotne koryto Warty, pomiędzy Chwaliszewem a Starym Miastem. W latach 60. XX wieku zasypano zachodnie zakole Warty, a główny nurt rzeki poprowadzono między Chwaliszewem a Ostrowem Tumskim (pod mostem Chrobrego)[1].

Historia

W latach 1960-1964 poznański oddział Biura Projektów „Hydroprojekt” wykonał projekt przebudowy poznańskiego węzła wodnego. Objął on kompleksową regulację Warty na odcinku od mostu Rocha do torów kolejowych. Przewidziano przekop nowego kanału żeglugowego, uporządkowanie środkowego kanału ulgi, rozbudowę Kanału Cybińskiego łącznie z budową progu, wykop basenu portowego oraz zasypanie starego koryta Warty (zakola chwaliszewskiego).

W październiku 1968 r. przekazano do użytku kanał żeglugowy, zamykając równocześnie dotychczasowe koryto chwaliszewskie[2]. Główny nurt rzeki skierowano pod otwartym kilka lat wcześniej mostem Chrobrego.

Zasypanie koryta i skutki

Zasypanie tego odcinka Warty spowodowało powstanie rozległego obszaru w śródmieściu Poznania, który do dziś jest w niewielkim stopniu wykorzystywany i zagospodarowany, mimo jego wielkiej atrakcyjności[3].

Przez ostatnie 500 lat, aż do wytyczenia nowego koryta, Warta zalewała Poznań średnio co 2 lata [4].

Przypisy

  1. „Kronika Miasta Poznania” nr 2/1961, Poznań, Wydawnictwo Miejskie, 1961.
  2. „Kronika Miasta Poznania” nr 2/1970, s. 20, Poznań, Wydawnictwo Miejskie, 1970.
  3. Poznań - stare koryto Warty. Niewykorzystany potencjał.
  4. Warta wylewa, ale powódź nam nie grozi

Kuknij tyż na...

Losowa wiki