Fandom

Wszystko o Poznaniu

Spot

5411stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Wnętrze SPOT..jpg

Wnętrze SPOT.

52° 23.335' N 16° 55.460' E

Stara elektrownia na Dolnej Wildzie.jpg

Stara elektrownia na Dolnej Wildzie

SPOT - Fotografia z lat 80 XX wieku.jpg

Fotografia z lat 80 XX wieku

SPOT. mieści się w zrewitalizowanym budynku XIX wiecznej, wildeckiej elektrowni.

Jest to galeria, showroom (tj. miejsce prezentacji designerskich mebli, ceramiki, ubrań itd.), restauracja, kawiarnia, księgarnia, winiarnia, SPA i salon fryzjerski.

SPOT. zajmuje się promocją designu i mody. Można tu spędzić czas z dziećmi, SPOT. organizuje warsztaty dla najmłodszych, a także koncerty, happeningi, wystawy, pokazy mody, kursy i inne wydarzenia związane z modą i sztuką.

Historia

Z inicjatywy samorządu gminy Dolna Wilda, w 1895r, niemieckie przesiębiorstwo "Helios" zbudowało "zakład światła elektrycznego i wodociągów”. Elektrownia funkcjonowała do roku 1904, kiedy to zbudowano elektrownię miejską na Grobli. Wszystkie elektrownie dzielnicowe zostały wtedy przekształcone w elektrownie pomocnicze, a w 1910 wyłaczono je z użytku.

Przez następne lata mieściło się tu schronisko dla bezdomnych, łaźnia, Zakład Dezynfekcji, Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna oraz magazyny Sanepidu. Przez ten czas budynek nie był remontowany i stopniowo popadał w ruinę.

W roku 2006 rozpoczęto remont, by zakończyć go pod koniec 2007. SPOT. rozpoczął działalność w styczniu 2008.

Ciekawostki

  • W 1996 r. budynek dawnej elektrowni został wpisany do rejestru zabytków pod nr 438, jako cenny przykład XIX-wiecznej architektury przemysłowej.
  • Architektura budynka została utrzymana w stylu arkadowym.

Kuknij tyż na...

Losowa wiki