Fandom

Wszystko o Poznaniu

Rynek Łazarski

5425stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

52° 23.673' N 16° 54.107' E

Rynek Łazarski (niem. Lazarusmarkt) - rynek znajdujący się na poznańskim Łazarzu u zbiegu ulic Głogowskiej, Lodowej, Dmowskiego, Kącik, Calliera oraz Małeckiego.

Historia

W 1894 r. gmina Łazarz urządziła duży plac targowy, który miał nieregularny kształt. Jego część miała być publicznym ogrodem z placem zabaw dla dzieci. Dzisiejszy Rynek Łazarski w niczym nie przypomina tego założenia.

Położony jest w centrum dzielnicy Łazarz, na wschód od ulicy Głogowskiej. Rynek Łazarski został włączony do Poznania w roku 1900 wraz z gminą Łazarz. W roku 1908 plac położony między ulicami Łazarską (obecnie Głogowską), Adama Jeskiego (później Engla, dziś Niegolewskich), Małeckiego, Calliera, Onufrego Kopczyńskiego (Łukaszewicza), Pawła Findera (Dmowskiego) i Lodową otrzymał oficjalnie nazwę Lazarusmarkt.

Nazwę polską „Rynek Łazarski” ustalono urzędowo 16 czerwca 1919 r. Zbigniew Zakrzewski tak opisuje Rynek Łazarski:

Obudowany kamienicami, pochodzący z ostatnich lat zaboru pruskiego, zajął miejsce wilgotnych i kwiecistych łąk, ciągnących się dalej na południe w kierunku Lubonia.

Podczas wojny nazywał się Humboldplatz.

Rynek ma 5,8 tysiąca m² powierzchni, pod handel przeznaczone jest około 4,0 tys. m². Od innych rynków Poznania różni się tym, że oprócz kwiatów, owoców, warzyw, ciuchów można jeszcze kupić i pogrzebać w starociach.

Rynek Łazarski wraz z całym założeniem osiedla został wpisany do rejestru zabytków 6 października 1982 roku (pozycja w rejestrze NID A-239).

Przy Rynku Łazarskim

  • „Lejek Łazarski” - skwer Kazimierza Nowaka
  • Obiekt zabytkowy.svg Rynek Łazarski 7/ Małeckiego 20 - wielka, zabytkowa, ładnie odnowiona kamienica z niedźwiedziami – wpisana do rejestru zabytków od 29 września 1992 r. pod nr A-400
  • Drewniany kamień stojący za prostym zakrętem na rogu Polnej i Rolnej, w pobliżu Rynku Łazarskiego.

Galeria

Kuknij tyż na...

Losowa wiki