Fandom

Wszystko o Poznaniu

Roger Sławski

5411stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Roger Sławski - poznański architekt, naczelny architekt Powszechnej Wystawy Krajowej.

Brat Marii Wicherkiewiczowej.

Edukacja

Absolwent Gimnazjum św. Marii Magdaleny. W roku 1895 ukończył architekturę na Królewskiej Wyższej Szkole Technicznej w Charlottenburgu, otrzymując wraz z dyplomem srebrny medal. Wygrywał liczne konkursy w czasie swoich praktyk w Marburgu i Karlsruhe.

W latach 1900-1904 pracował w ministerstwie robót publicznych w Berlinie, następnie powrócił do Poznania, gdzie otworzył własne biuro projektowe.

Praca w Poznaniu

W roku 1920 został naczelnikiem Wydziału Budowlanego w Ministerstwie byłej Dzielnicy Pruskiej. Po jego likwidacji piastował podobne stanowisko w Urzędzie Wojewódzkim.

PeWuKa

Mimo, iż w roku 1927 przeszedł na emeryturę, pozostał aktywny zawodowo. Jako naczelny architekt PeWuKi zorganizował i kierował pracami grupy architektów opracowujących pełny plan urbanistyczny i architektoniczny terenów wystawowych.

Po wojnie

Po roku 1945 wrócił do zawodu. Laureat nagrody artystycznej miasta Poznania (1948), w roku 1951 był krótko projektantem Międzynarodowych Targów Poznańskich. W okresie 1951-1953 kierował biurem projektowym Pracowni Konserwacji Zabytków.

Projekty

Wiele spośród zaprojektowanych przez Rogera Sławskiego budynków znajduje się w Poznaniu:

Z innych obiektów zbudowanych na terenie Wielkopolski na uwagę zasługują m.in. liczne dwory i pałace (w Starym Sielcu, Dłoni, Wolsztynie, Krerowie, Swadzimiu), budynek Banku Towarzystwa Wzajemnego Kredytu w Kaliszu, kościół farny w Ostrowie Wielkopolskim, plebania w Bninie.

Roger Sławski zmarł w 1963 r. w Poznaniu. Został pochowany na cmentarzu junikowskim.

Upamiętnienia

Kuknij tyż na...

Losowa wiki