FANDOM

Richard Witting
Richard-witting
Data urodzenia:19 października 1856
Miejsce urodzenia:Berlin
Data śmierci:22 grudnia 1923
Miejsce śmierci:Berlin
Nadburmistrz Miasta Poznania
Poprzednik:Cäsar Kalkowski
Następca:Ernst Wilms
Quote3  Witting był jakoby personifikacją tych procesów, które owładnęły niemieckim mieszczaństwem Poznania.  Quote2

Richard Witting - pruski polityk i finansista. Urodził się w roku 1856 w Berlinie (pod nazwiskiem Richard Witkowski[1]) w rodzinie poznaniaków, którzy przenieśli się do stolicy Prus.

Został wybrany na stanowisko nadburmistrza Poznania przez radnych 11 lutego 1891 r. Rejencja poznańska zatwierdziła ten wybór pod koniec kwietnia. Witting objął formalnie stanowisko 3 czerwca 1891 roku.

Witting jako nadburmistrz

Richard Witting postawił sobie za cel unowocześnienie i zmodernizowanie miasta, m.in. poprzez zniesienie murów Twierdzy Poznań oraz przyłączenie wybranych przedmieść. Mimo trudności stwarzanych przez aparat biurokratyczny w roku 1900 włączone zostały do miasta Jeżyce, Łazarz i Wilda, a następnie w roku 1908 Winiary oraz część Sołacza. W miejsce umocnień fortecznych zaczęły pojawiać się szerokie aleje oraz pasy zieleni. Działania Wittinga legły u podstaw decyzji o powstaniu monumentalnej Dzielnicy Cesarskiej.

Dzieło Wittinga po roku 1902 kontynuował jego następca dr Ernst Wilms, realizując propozycje Josepha Stübbena w zakresie modernizacji i rozbudowy miasta.

W latach 1902-1910 Witting był dyrektorem niemieckiego Banku Narodowego (Nationalbank für Deutschland), a od roku 1911 prezesem jego rady nadzorczej[2].

Zmarł w 1923 roku w Berlinie.

Wszyscy razem - radni niemieccy, żydowscy i polscy - budowali nowoczesny Poznań z brukowanymi drogami, tramwajami, z oświetleniem gazowym i elektrycznością, bieżącą wodą i kanalizacją w większości domów. Gdy powstała niepodległa Polska, Poznań był miastem oferującym mieszkańcom najwyższe standardy mieszkaniowe. To zasługa nadburmistrzów, członków magistratu, rady miejskiej i samych zaradnych poznaniaków. [2]

Źródła

  1. Graue Eminenz der Kaiserzeit
  2. 2,0 2,1 Ryszard Witting. Szkic biograficzny w: „Kronika Miasta Poznania” nr 1/2009, Poznań, Wydawnictwo Miejskie, 2009.