FANDOM

9.7.14 036.jpg

52° 23.934' N 16° 54.207' E

Obiekt zabytkowy.svg

Obiekt wpisany do
rejestru zabytków pod nr A-460
w dniu 27 października 1998 r.[1]

Restauracja Magnolia - zabytkowy budynek mieszkalny z restauracją.

Historia

Na początku lat dwudziestych XX w. pomiędzy Parkiem Wilsona i ulicą Głogowską pozostawał wolny plac. Zbigniew Zakrzewski tak pisze o tym miejscu:

Mijamy starą kamienicę, gdzie Włoch Enrico Giavi sprzedawał lody. Nieco dalej stoi zaprojektowany przez Władysława Czarneckiego budynek z tarasem i restauracją, ukończony na PeWuK-ę; dziś jest tam Magnolia. Miły dla oka budynek szczęśliwie zasłonił tylną, brzydką, południową ścianę zabudowy Głogowskiej.

Magnolia powstała z inicjatywy prezydenta Cyryla Ratajskiego, a zaprojektował ją Władysław Czarnecki. Magnolia miała zadanie trochę przykryć szpetne tyły kamienic przy ulic a jednocześnie zamykałaby perspektywę ulicy Głogowskiej. 

Grzeszczuk-Brendel w „Atlasie architektury Poznania” pisze:

Fasada została zwrócona nie ku ulicy, lecz na południe i wyeksponowana przez poprzedzający ją skwer przy wejściu do Parku Wilsona. Ponad potraktowanym jako cokół parterem z arkadowymi oknami restauracji, architekt wprowadził w ryzalicie środkowym jońską kolumnadę w wielkim porządku, a całość zwieńczył attyką z pełnego muru. Taras przed restauracją został wykorzystany do wyrównania poziomu terenu.

Magnolia funkcjonuje do dzisiaj, ale teraz jako Villa Magnolia.

Źródła

Galeria

Kuknij tyż na...

Losowa wiki