Fandom

Wszystko o Poznaniu

Reichsuniversität Posen

5411stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Reichsuniversität Posen.jpg

Pocztówka z Reichsuniversität

Kurt Blome.jpg

Kurt Blome

Uniwersytet Rzeszy został utworzony 27 kwietnia 1941 w miejsce Uniwersytetu Poznańskiego. Polska kadra została zastąpiona niemiecką, a nowy uniwersytet miał kontynuować prace naukowe w duchu narodowego socjalizmu. Był to jedyny Reichsuniversität otwarty na byłych terenach II RP.

Badania nad super bronią

24 kwietnia 1942 roku Towarzystwo Cesarza Fryderyka w Berlinie powołało Centralny Instytut Badań nad Rakiem. Na dyrektora instytutu mianowano profesora Kurta Blome.

Instytutowi przydzielono skonfiskowany siostrom urszulankom Unii Rzymskiej klasztor w podpoznańskim Nesselstedt (dzisiaj jest to osiedle na poznańskim Nowym Mieście). Kościelny majątek wskazał profesorowi Blome dr Hanns Streit, kurator Uniwersytetu Rzeszy w okupowanym Poznaniu. On także zatrudnił profesora na fikcyjnym stanowisku kierownika utworzonego na Wydziale Medycznym, równie fikcyjnego, oddziału Statystyki Zachorowań na Raka. Wszystko to miało kamuflować podstawowy cel instytutu - przygotowanie broni biologicznej, która w szeregach wroga (zarówno żołnierzy, jak i ludności cywilnej) miała wywołać epidemię dżumy.

Collegium Anatomicum

Był to jeden z głównych bydunków Reichsuniversitat. W budynku działało krematorium, w którym palono zwłoki m.in. więźniów Fortu VII oraz rozstrzelanych Żydów.

Koniec wojny

Po zakończeniu wojny uniwersytet rozwiązano. Jednak wielu wykładowców kontynuowało naukową pracę w ramach Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Kuknij tyż na...

Losowa wiki